از حمله به کنسولگری آمریکا در هرات تا نشست شانگهای

Your browser doesn’t support HTML5

مروری بر اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - جمعه

در ساعت‌های اوليه روز جمعه ۲۲ شهريور، در پی انفجاری بزرگ، افراد مسلح به نارنجک و تفنگ به کنسولگری آمريکا در شهر هرات در غرب افغانستان حمله کردند.
ماری هارف، يکی از سخنگويان کاخ سفيد گفته است که اين حمله «قربانی آمريکايی برجا نگذاشته است».
نشست سران شش کشور عضو سازمان همکاری شانگهای و کشورهای ناظر امروز (جمعه) در بيشکک پايتخت قرقيزستان آغاز شد.
توسعه اقتصادی و همکاری منطقه ای در زمينه امنيتی، ازجمله هدف های اين نشست اعلام شده است.
حسن روحانی، رييس جمهوری ايران برای شرکت در اين نشست، روز پنجشنبه وارد بيشکک شد. روحانی قرار است امروز در حاشيه اين اجلاس با ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه ديدار کند. وی ديروز با رئيس جمهوری چين ديدار داشت.
چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای هستند.
ايران، افغانستان، پاکستان، مغولستان و هند نيز عضو ناظرند.
رؤسای جمهوری ایران و روسیه، در حاشیه نشست بیشکک، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، در حاشیه سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک پایتخت قرقیزستان جریان دارد، بعد از ظهر جمعه، در دیداری دوجانبه، مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی را بررسی کردند.
استفان فوئل، کميسيونر اتحاديه اروپا در امور توسعه، در ايروان، پايتخت کشور ارمنستان، اعلام کرد که در نشست ماه نوامبر اتحاديه اروپا در ويلنيوس، پايتخت ليتوانی هيچ سندی با جمهوری ارمنستان به امضا نخواهد رسيد.
به گزارش راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، فوئل در عين حال ابراز آمادگی کرد که همکاری ها با ارمنستان «فراتر از توافق ها و شراکت های موجود» انجام خواهد شد.
سخنان اين نماينده اتحاديه اروپا در حالی مطرح می شود که چندی پيش رئيس جمهوری ارمنستان در اعلام نظری جنجالی از تصميم کشورش برای پيوستن به اتحاديه گمرکی به رهبری روسيه خبر داد، تحولی که در صورت اجرا با توافق های تجاری اتحاديه اروپا در تضاد خواهد بود.
در همين حال در آذربايجان، اتهام های بيشتری عليه هشت کُنشگر جنبش مخالفان جوانان (نيدا) مطرح شده است. اين افراد هم اينک با اتهام جديد سازماندهی اغتشاش های جمعی و شرکت در آنها مواجه هستند.
هشت فرد دستگير شده در ماه مارس و آوريل، پس از شرکت در يک راهپيمايی اعتراضی به اتهام در اختيار داشتن مواد مخدر و اسلحه بازداشت شدند.
در گرجستان نيز، معترضان در مقابل دادگاه شهر تفليس تجمع کردند تا مخالفت خود را با آنچه «بد رفتاری با بيماران اچ-آی-وی مثبت» توصيف کرده بودند، نشان دهند.
حرکت اعتراضی ياد شده در پی آن انجام شد که يک زن مبتلا به ويروس «اچ آی وی» توسط نيروهای پليس بازداشت شد. گفته می شود که پليس رفتار خشونت آميزی با اين زن داشته و داروهای مورد استفاده وی را «داروهای غيرقانونی» اعلام کرد.
در کوسوو، در شهر پريستينا، اِدی راما، نخست وزير جديد آلبانی، تنها چند روز پس از رسيدن به قدرت، با هاشم تاچی، همتای خود در کوزوو، ديدار و گفت و گو داشت. راما از عزم خود برای تقويت روابط کشورش با کوزوو گفت، کشوری که دارای اکثريتی آلبانيايی تبار است.
در بلاروس، دادگاه شهر مينسک طی جلسه ای پشت درهای بسته، به ادامه حبس رئيس روسی شرکت بزرگ توليد کننده «پُتاس» رأی داد. ولاديسلاو بامگِرتنِر ماه گذشته به جرم سوء استفاده از مقام خود، در شهر مينسک دستگير شد. تحولی که موجب ايجاد تنش ميان مينسک و مسکو شد.