افزايش حضور شيعيان در پارلمان بحرين

از ۱۶ زن نامزد انتخابات تنها یک زن به پارلمان راه یافت

بنا به نتايج دور دوم انتخابات پارلمانی در بحرين، نمايندگان سنی با کسب اکثريت کرسی های مجلس، به تسلط سياسی خود در اين کوچک ترين کشور عربی ادامه می دهند.



با برگزاری دومين دور انتخابات پارلمانی در بحرين، نمايندگان سنی توانستند از مجموع ۴۰ کرسی پارلمان در اين کشور، ۲۲ کرسی را به دست آورند.



به گزارش خبرگزاری های غربی، انتخابات بحرين با توجه به استانداردهای موجود در کشورهای حاشيه خليج فارس، يک رقابت سياسی ليبرال محسوب می شود؛ در کشوری که نه تنها يکی از نزديکترين متحدان آمريکا است بلکه همچنين ميزبان ناوگان پنجم نيروی دريايی ارتش ايالات متحده است .


با برگزاری دومين دور انتخابات پارلمانی در بحرين، نمايندگان سنی توانستند از مجموع ۴۰ کرسی پارلمان در اين کشور، ۲۲ کرسی را به دست آورند .

درحالی که حاکميت در بحرين از زمان شکل گيری اين کشور در دست اقليت سنی بوده و اکثريت شيعه همواره برای در دست گرفتن امور با مخالفت هيات حاکمه مواجه شده، اختصاص ۱۸ کرسی از ۴۰ کرسی پارلمان به احزاب شيعيان اتفاق فرخنده ای برای شيعيان بحرينی محسوب می شود.


به ويژه پس از انتخابات سال ۲۰۰۲ که اکثريت مردم بحرين يعنی شيعيان در اعتراض به محدوديت های سياسی، انتخابات را تحريم کردند و در سال های پيش از آن هم شيعيان هيچ گاه وزنه ای در معادلات سياسی محسوب نمی شدند.



بزرگ ترين و مهم ترين حزب شيعيان بحرين، «جمعيت وفاق ملی اسلامی» به رهبری روحانی پرطرفدار شيخ علی سلمان است که نامزدهای آن در دور نخست انتخابات پارلمانی که در روز ۲۵ نوامبر برگزار شد، ۱۶ کرسی را از آن خود کردند و در دور دوم نيز توانستند يک کرسی ديگر را در اختيار گيرند .



از ديگر سو، حزب سنی «جمعیة المنبر الوطنی الاسلامی» (جمعيت تريبون ملی اسلامی) که به عنوان شاخه «اخوان المسلمين» در بحرين شناخته می شود توانست در دور انتخابات پارلمانی با به دست آوردن سه کرسی ديگر، شمار کرسی های خود را در مجموع به هفت برساند.


متحد اين حزب سنی در بحرين، سنی های سلفی هستند که در قامت حزب «اصالة» توانستند در مجموع پنج کرسی را در دست گيرند.



ائتلاف اين دو حزب سنی با يک نماينده سلفی ديگر که به شکل مستقل در مجلس حضور يافته، يک بلوک قدرتمند ۱۳ نفره را در پارلمان بحرين نصيب سنی ها کرده است .



پيروزی سنی ها در مجلس بحرين به اعتقاد تحليلگران، عدم راهيابی ليبرال ها به مجلس را در پی داشت.


هيچ يک از سه نامزد «جمعیة العمل الوطنی الديمقراطی» (جمعيت اقدام دموکراتيک ملی) که خود را يک گروه ليبرال چپگرا می داند و در اين انتخابات با مهم ترين حزب شيعيان ائتلاف کرد، موفق نشد به مجلس راه يابد.


فارغ از اين تقسيم بندی های سياسی و سهم گروه ها از ۴۰ کرسی مجلس، مابقی کرسی ها اگر چه به نامزدهای مستقل تعلق گرفت اما اين نامزدها اغلب يا از هواداران خاندان سلطنتی و يا از حامیان سنی ها محسوب می شوند .



سخنگوی ستاد انتخابات در بحرين در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، نرخ مشارکت عمومی در دور دوم انتخابات را ۶۹ درصد دانست که در مقايسه با دور نخست، چهاردرصد کاهش نشان می دهد .



از ۱۶ زن نامزد انتخابات پارلمان، در ميان مجموع ۲۰۶ نامزد، تنها لطيفة القعود توانست در همان دور نخست به مجلس راه يابد و نام خود را به عنوان نخستين زن نماينده مجلس در تاريخ بحرين ثبت کند .




از ۱۶ زن نامزد انتخابات پارلمان تنها یک نفر توانست در همان دور نخست به مجلس راه يابد و نام خود را به عنوان نخستين زن نماينده مجلس در تاريخ بحرين ثبت کند .

اين ۴۰ نماينده مجلس بحرين، همراه با نمايندگانی که از سوی شيخ حمد، پادشاه بحرين برای مجلس عليا تعيين می شوند وظيفه قانونگذاری را در اين جزيره کوچک خليج فارس بر عهده دارند.



يکی از نمايندگان شيعه که در اين انتخابات به مجلس بحرين راه يافته به خبرگزاری فرانسه گفت:«حال که شيعيان در مجلس، اکثريت نسبی را به دست گرفته اند قصد ندارند بر موضوعات تنش زايی دست بگذارند که با خاندان سلطنتی دچار اختلاف شوند. »



به گفته يک مقام رسمی بحرين، کابينه جديد اين کشور احتمالا روز دوشنبه، ۴ دسامبر، معرفی می شود و بنا به پيش بينی ها، چهره های تکنوکرات نزديک به شيعيان (جمعيت وفاق ملی اسلامی) در اين کابينه، زمام وزارتخانه های تجارت و صنايع را در دست خواهند گرفت .


رياست اين کابينه تازه بر عهده شيخ خليفه بن سلمان آل خليفه خواهد بود .


شيخ خليفه بن سلمان از سال ۱۹۷۱ (زمان استقلال بحرين) سمت نخست وزيری بحرين را به عهده داشته است .


نخستين جلسه پارلمان بحرين با حضور نمايندگان جديد روز ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) در منامه برگزار می شود.