نماینده مجلس: بیش از دو میلیون مشمول، غایب از خدمت سربازی هستند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بیش از «دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر» اعلام کرد.

عباسعلی منصوری همچنین گفت که «۳۰۰ هزار نفر» ایرانیِ تحصیل کرده در خارج از کشور به دلیل غیبت از سربازی نمی‌توانند به ایران بازگردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وی روز جمعه پنجم دی در یک مناظره تلویزیونی گفت که بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دارای غیبت بیش از ۱۰ سال از خدمت سربازی هستند.

وی افزود: «در عین حال ۳۰۰ هزار نفر در خارج از کشور که معمولاً مدرک دکتری دارند دوست دارند به ایران بازگردند که به این دلیل نمی‌توانند».

گفته‌های این نماینده مجلس در حالی است که ابوذر ندیمی، دیگر نماینده مجلس، در این مناظره تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بین یک و نیم تا دو میلیون نفر اعلام کرد.

موسی کمالی، معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیز روز ۲۲ آذر گفته بود: «یک میلیون و ۵۰۰ هزار جوان داریم که متولد ۱۳۵۵ به بعد هستند و تاکنون تکلیف نظام وظیفه آن‌ها روشن نشده است».

دولت ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور پیشنهاد فروش دوره سربازی مشمولانی که ۱۰ سال غیبت دارند را به مجلس داده است.

بر اساس بند «ط» تبصره شماره ۱۶ این لایحه که روز ۱۶ آذر به مجلس ارائه شد، آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از ۱۰ ســال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف نماید».

به گفته فرماندهان ستاد نیروهای مسلح ایران، مبلغ معافیت این مشمولان بر اساس حضور در داخل یا خارج کشور، مدرک تحصیلی و مدت غیبت تعیین می‌شود و در حال حاضر مبلغ ۲۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان مد نظر است.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در مجلس، نیز در این مناظره تلویزیونی خواستار آن شد که مواردی مانند محرومیت از نمایندگی مجلس یا شورا‌ها درباره افرادی که اقدام به خرید خدمت سربازی می‌کنند ادامه داشته باشد و تنها محرومیت‌هایی مانند گرفتن گواهینامه و گذرنامه از آنان برداشته شود.

غایبان خدمت سربازی در ایران از حقوقی چون گرفتن گواهینامه، پاسپورت، حق استخدام در مراکز دولتی و کاندیدا شدن در انتخابات مجلس و شوراهای شهر محرومند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز در این مناظره گفت: «من یقین دارم در صورت بررسی این طرح مشخص خواهد شد که تعدادی آقازاده وجود دارند که مشمول این تبصره می‌شوند و این تبصره تنها برای حل مشکل این آقازاده‌ها مطرح شده است».

عباسعلی منصوری در پاسخ به این سخنان گفت: «اتفاقا آقازاده‌ها به دلیل اینکه قصد تجارت و خروج از کشور را دارند به سرعت به دنبال کارت پایان خدمت هستند».

طرح خرید خدمت سربازی پیش از این در سال ۷۷ در ایران اجرا شد اما این طرح در‌‌ نهایت درسال ۷۹ و به دنبال مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح متوقف شد.

در حال حاضر ۱۰۸ کشور جهان، خدمت اجباری سربازی را از برنامه خود حذف کرده‌اند و ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده، دوره سربازی انتخابی دارند.

همچنین در هشت کشور جهان، امکان گذران مدت تعیین شده برای سربازی در فعالیت‌های مدنی در نظر گرفته شده و ۱۲ کشور از جمله اسرائیل از ترکیب نیروهای اجباری و داوطلب برای تامین نیروهای نظامی خود استفاده می‌کنند.