تناسب اندام با آهسته غذا خوردن

زنانی که در اين پروژه تحقيقاتی شرکت داشتند هنگامی که به آهستگی و بدون عجله يک وعده پاستا و سس ميل کردند، نسبت به زمانی که به سرعت همان غذا را مصرف کردند، ۷۰ درصد کالری کمتری گرفته اند.

يک تحقيق علمی که به تازگی در دانشگاهRhode Island » » کینگستون در امریکا، انجام شده برای اولین بار به شکل کاملا علمی ثابت می کند که اگر انسان به آهستگی غذا بخورد، خود به خود کمتر غذا خورده و از غذایش نیز لذت بیشتری می برد.


زنانی که در اين پروژه تحقيقاتی شرکت داشتند هنگامی که به آهستگی و بدون عجله يک وعده پاستا و سس ميل کردند، نسبت به زمانی که به سرعت همان غذا را مصرف کردند، ۷۰ درصد کالری کمتری گرفته اند .


در عين حال همه آنان گفتند که از غذای خود لذت بيشتری برده اند .


دکتر کتلين ملنسن از دانشگاه Rhode Island» » گفت: " اين افراد کالری کمتری دريافت کرده و در عين حال بيشتر از غذای خود لذت برده و بيشتر هم احساس سيری کرده اند ."


خانم ملنسون زمانی تصميم به انجام اين تحقيق گرفت که متوجه شد برای اين ادعا که " آهسته غذا خوردن اشتها را کم می کند" دليل علمی وجود ندارد .


اين تحقيق در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول به شرکت کنندگان يک قاشق بزرگ داده شد و از آنان خواسته شد که بين لقمه ها توقف نکنند و تا جای ممکن به سرعت يک ظرف پاستا با سس سبزيجات و پنير را بخورند. در مرحله دوم شرکت کنندگان قاشقی کوچک داشتند و هر لقمه را ۱۵ تا ۲۰ بار می جويدند .


در مرحله اول آنان در ۹ دقيقه حدود ۶۴۶ کالری دريافت کردند اما در مرحله دوم در ۲۹ دقيقه تنها ۵۷۹ کالری گرفتند .


شرکت کنندگان پس از مرحله دوم يعنی غذا خوردن سر صبر و حوصله، فورا پس از اتمام غذا احساس رضايت داشتند و يک ساعت پس از صرف غذا نيز احساس سيری می کردند .


به گفته دکتر کتلين ملنسون، آهسته غذا خوردن موجب کاهش وزن و يا حفظ وزن دلخواه نيز می شود .