عراق به طور رسمی به اردن پيشنهاد نفت «مجانی» داد

اردن پس از حمله سال ۲۰۰۳ آمريکا به عراق پذيرای صدها هزار پناهجوی این کشور بود.

يک هفته بعد از انتشار و تکذيب مطالبی درباره پيشنهاد «نفت مجانی» سفير ايران در اردن به به مقامات اين کشور، کابينه عراق روز سه شنبه، هفتم آذر، رسما تصميم گرفت که صد هزار بشکه نفت به اردن اهدا کند.

اردن که پس از حمله سال ۲۰۰۳ آمريکا به عراق پذيرای صدها هزار پناهجوی این کشور بود، طی چند ماه گذشته با مشکل تامين سوخت در کشور مواجه شده بود.

عراق هم اکنون نيز طی توافقی که با دولت اردن کرده بود روزانه تا ۱۵ هزار بشکه نفت با قيمت ترجيحی ۱۸ دلار برای هر بشکه که يک پنجم قيمت جهانی نفت است به اردن می فروشد.

اما علی الدباغ سخنگوی دولت عراق رسما اعلام کرد که اين کشور برای کمک به اردن به خاطر افزايش قيمت حامل های انرژی در اين کشور اهدای ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام را در نظر گرفته است.

آقای دباغ توضيح اضافی در اين زمينه نداد.

اردن که سالانه بيش از دو ميليارد و ۳۰۰ هزار دلار صرف يارانه های انرژی می کند، اوايل ماه جاری قيمت گاز و سوخت را افزايش داده است، موضوعی که به اعتراضات مردمی و درخواست کناره گيری ملک عبدالله پادشاه اين کشور منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردن هم اکنون ۹۵ درصد از نيازهای انرژی خود را از خارج تامين می کند و در حال يافتن جايگزينی برای واردات گاز از مصر است که بنا بر گزارش ها خط لوله ترانزيت گاز مصر به اين کشور تاکنون به دفعات مورد عمليات خرابکارانه قرار گرفته و انتقال گاز قطع شده است.

اردن که با کسری بودجه ۷.۷ ميليارد دلاری مواجه شده است، تصميم به قطع يارانه حامل های انرژی و افزايش قيمت محموله های انرژی ۱۰ تا ۵۳ درصد گرفته است. طی روزهای اخير، همچنين قيمت بليت وسايل حمل و نقل عمومی از ۹ تا ۱۱ درصد نيز افزايش داشته است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، مصرف روزانه نفت خام اين کشور در سال گذشته حدود ۱۱۵ هزار بشکه در روز بود که تقريبا ۱۱۴ هزار و ۹۱۰ هزار بشکه آن از خارج تامين شده است، به عبارتی اردن تقريبا کل نفت مورد نياز خود را از طريق واردات تامين می کند.

همچنين اين کشور روزانه ۹۷ ميليون فوت مکعب گاز مصرف می کند که تنها هشت ميليون فوت آن از منابع داخلی تامين می شود.

سوم آذرماه رسانه های اردن گزارش دادند که مصطفی مصلح‌زاده سفير جمهوری اسلامی ايران طی مصاحبه تلويزيونی با برنامه «فی الصميم» شبکه تلويزيونی محلی «جوسات» اردن گفته است که «ايران آماده است در برابر صدور مجوز تبادل تجاری و گردشگری دينی ميان دو کشور، تا ۳۰ سال نفت مجانی در اختيار اردن قرار دهد». موضوعی که به فاصله چند روز از طرف آقای مصلحی تکذيب شد و وی گفت که در سخنانش صحبتی از نفت مجانی نکرده است و صرفا موضوع تهاتر نفت ايران با کالاهای اردنی را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی انتشار مطالبی به نقل از مصلح‌زاده، بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ايران طی نامه‌ای به مدير شبکه تلويزيونی «جو سات» نوشت که اصطلاح «نفت مجانی» در کلام مجری برنامه‌ بود نه در گفته های وی».

به گزارش سايت رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، توليد نفت عراق طی ماه های گذشته به شدت افزايش يافته است، به طوری که طی ماه اکتبر، توليد نفت اين کشور به سه ميليون و ۱۸۳ هزار بشکه در روز رسيده است. عراق هم اکنون بعد از عربستان دومين توليد کننده بزرگ نفت خام در اوپک هست.