کوفی عنان روز ۲۳ فروردين به ايران سفر می کند

کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب، در امور سوریه

همزمان با بروز درگيری شديد ميان نيروهای نظامی هوادار بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، با مخالفان مسلح در اطراف دمشق، سخنگوی کوفی عنان اعلام کرد که آقای عنان قرار است برای بحث درباره سوريه روز يازدهم آوريل به تهران سفر کند.

کوفی عنان نماينده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب برای پايان دادن به يکسال بحران داخلی و نا آرامی در سوريه است.

احمد فوزی، سخنگوی آقای عنان روز پنجشنبه گفت که وی قرار است روز يازدهم آوريل- ۲۳ فروردين- به تهران سفر کند.

آقای عنان روز ۲۷ فوريه و چند روز پس از تصدی سمت نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب با علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، در ژنو سوئيس ديدار و درباره بحران سوريه با او گفت و گو کرده بود.

ايران مهمترين متحد منطقه ای سوريه به شمار می رود و آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دهم فروردين ماه در ديدار با نخست وزير ترکيه گفت که ايران از رژيم سوريه پشتيبانی می کند و با هر طرح آمريکا درباره اين کشور مخالف است.

کوفی عنان طرحی شش ماده ای برای حل بحران سوريه ارائه کرده و از دمشق خواسته است تا از روز دهم آوريل نيروهای نظامی خود را از شهرهای اين کشور خارج کرده و آتش بس برقرار کند. دمشق پذيرفته است که اين طرح را به مرحله اجرا در آورد.

سخنگوی کوفی عنان روز پنجشنبه در ژنو گفت دولت سوريه به آنها اطلاع داده است که کار عقب نشينی نيروهای خود را از سه شهر درعا، ادلب و زابادانی آغاز کرده است. در صورت عقب نشينی اين نيروها قرار است که ناظران سازمان ملل برای نظارت بر اجرای آتش بس، در مناطق مختلف سوريه مستقر شوند.

در حالی که چند روز بيشتر به آغاز اجرای طرح کوفی عنان باقی نمانده است، ارتش سوريه همچنان به حملات توپخانه ای خود عليه مخالفان و معترضان به رژيم اسد ادامه می دهد.

ناظران حقوق بشر در سوريه که مقر آن در لندن است روز پنجشنبه اعلام کرد که «عمليات گسترده ای» در حومه دوما در جريان است و نيروهای دولتی با اعزام تانک به منطقه در حال گلوله باران حومه دمشق هستند و با مخالفان مسلح درگير شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، محمد سعيد، يکی از فعالان سوری ساکن دوما، می گويد که اين يکی از خشونت بارترين حملات عليه اين منطقه از زمان آغاز ناآرامی ها در سوريه در مارس سال ۲۰۱۱ است.

گزارش ها حاکی است که در جريان گلوله باران منطقه، دود غليظی از ساختمان های اين محل به آسمان بلند شده است.

در استان حلب که در نزديکی مرز با ترکيه قرار دارد نيروهای امنيتی به دو روستا هجوم برده و به مدت دو ساعت با مخالفان مسلح بشار اسد درگير شدند. ناظران حقوق بشر در سوريه می گويد که «از طريق بلندگوهای مستقر در مساجد محلی از سربازان دولتی خواسته شد تا به مخالفان بپيوندند و به شهرها سرازير شوند.»

گزارش شده که در اين منطقه چهار سرباز کشته شده و تعدادی از شهروندان سوری نيز مجروح شده اند.

در همين حال، ترکيه اعلام کرد که ظرف روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۶۰۰ تن از شهروندان سوريه از اين کشور فرار کرده و به ترکيه پناه آورده اند. فرار اين افراد با گزارش های مخالفان مبنی بر تشديد درگيری ها در شهرهای ادلب و عزاز همزمان شده است.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در مورد مسلح کردن مخالفان دولت سوريه هشدار داد.

سرگئی لاوروف در مورد پيشنهاد‌های مطرح شده در نشست روز يکشنبه «دوستان سوريه» در استانبول گفت که مسلح کردن مخالفان و يا گسترش تحريم‌ها عليه دولت سوريه هرگونه تلاش برای صلح را خنثی خواهد کرد.

سخنان وزير خارجه روسيه در حالی بيان می‌شود که بنا بر گزارش‌ها، روز چهارشنبه در جريان نا‌آرامی‌های سوریه، ۵۶ نفر ديگر در نقاط مختلف این کشور کشته شدند.

به گزارش سازمان ملل، از سال گذشته تاکنون حدود ۹ هزار نفر در سوريه کشته شده‌اند.