تحویل «انبوهی» از سکوی پرتاب موشک‌های دوربرد به سپاه

گزارش ها حاکی است تعدادی سکوی پرتاب یا «لانچر »موشک های دوربرد زمین به زمین، از سوی سازمان هوافضای وزارت دفاع، تحویل بخش هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است. به تعداد دقیق این سکوها اشاره ای نشده و فقط گفته شده که تعداد آن، «انبوه» بوده است.

به گزارش روز یکشنبه، پنجم خردادماه خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، احمد وحیدی وزیر دفاع در این مراسم حضور داشته و گفته است: « در سازمان صنايع هوافضای وزارت دفاع امروز شاهد تحويل انبوه سکوی پرتاب موشک‌های دوربرد زمين به زمين به نيروی هوافضای سپاه هستيم.»

آقای وحیدی گفت: « تحويل انبوه سکوی پرتاب علاوه بر اين که تجلی اقتدار و خودکفايی جمهوری اسلامی در طراحی و ساخت اين سامانه راهبردی به شمار می ‌رود، نشانگر قدرت و حجم بالای آتش موشکی نيروهای مسلح ايران است که در شرايط تهديد قادرند با حجم انبوه موشک، به طور همزمان دشمن متخاصم را در هم بکوبند.»

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفته است: « همه اين توانمندی‌ها به منظور دفاع از صلح و تحقق بازدارندگی موثر انجام می‌شود.»

سرجنگ نداریم

احمد وحیدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح گفته است: «ايران اسلامی با هيچ کشوری سر جنگ ندارد و آغاز کننده هيچ جنگ و درگيری نخواهد بود، اما اجازه تجاوز و اقدام خصمانه را نيز نخواهد داد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، تلویزیون دولتی ایران هم در بخش خبر تصاویری از کامیون های حامل این سکوهای پرتاب را نشان داده ولی به جزییات بیشتر و این که مربوط به چه موشکی است، اشاره نکرده است.

این گزارش می گوید دوربردترین موشک زمین به زمین ایران، گفته شده که قادر است نزدیک به دو هزار کیلومتر را طی کند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون پیشتر ارزیابی کرده بود ایران در دو سال آینده، به شرط برخورداری از کمک‌های خارجی، می‌تواند اولین موشک قاره‌پیمای بالیستیک خود را آزمایش کند و آمریکا را در تیررس خود قرار دهد. موشک قاره‌پیما معمولا بردی فرا‌تر از ۵۵۰۰ کیلومتر دارد و فاصله آمریکا تا ایران ده هزار کیلومتر است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که ایران با کمک کشورهایی مانند کره شمالی، چین یا روسیه می‌تواند تا سال ۲۰۱۵ میلادی به این توانایی دست یابد، سالی که اغلب سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سیزده سال گذشته به درجات مختلف بر آن تاکید کرده‌اند.

به‌رغم این، شماری از مقام‌های آمریکایی در مورد سال ۲۰۱۵ به عنوان نقطه عطفی در تکنولوژی موشکی ایران ابراز تردید کرده‌اند.

در همین راستا «مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا» یا «سی آر اِس» در گزارش ویژه‌ای که در دسامبر ۲۰۱۲ برای اعضا و کمیته‌های کنگره تهیه کرد با به چالش کشیدن ارزیابی‌های پیشین می‌گوید: «زمان دستیابی ایران به موشک قاره‌پیما اصلاً قطعی نیست و این کشور، با توجه به دشواری‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، برای تهیه اجزا و مواد اولیه حیاتی مورد نیاز برای ساختن موشک با مسائل جدی روبه‌رو است.»

اسرائیل پیش از این چند بار درخواست کرده که اقدام نظامی در مورد تاسیسات نظامی ایران در دستور کار قرار گیرد. آمریکا تاکید کرده در حال حاضر روی اقدام دیپلماسی متمرکز است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین تحریم های یکجانبه ای علیه ایران اعمال کرده اند.