پرونده فساد جنسی مفتی اعظم مسلمانان قرقیزستان

Your browser doesn’t support HTML5

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲:

در عراق و در شمال اين کشور، دو خودروی بمبگذاری شده منفجر شدند که در پی آن شش تن کشته شدند. اين خشونت در حالی روی می دهد که اين کشور در روزهای گذشته شاهد ناآرامی ها در استان انبار است و شبه نظاميان در حال نبرد برای گرفتن کنترل رمادی و فلوجه هستند.

در قرقيزستان، شماری از ساکنان معترض بيشکک درمقابل دفتر «رحمت الله حاجی اقام برديف» مفتی اعظم مسلمانان اين کشور تجمع کرده و به دليل پرونده فساد جنسی، خواستار استعفای او شدند. پس از انتشار ويدئويی روی اينترنت که نشان می دهد اين روحانی با يک دختر جوان رابطه جنسی داشته، اعتراض ها عليه اين مقام روحانی شروع شده است. اين مقام روحانی گفته اين دختر جوان همسرش بوده اما گزارش ها حاکی است اين روحانی يک همسر ديگر هم دارد. طبق قوانين قرقيزستان، چندهمسری در اين کشور غيرقانونی است.

در شهر «دونتسک» در شرق اوکراين، معترضان در همدردی با ديگر معترضان خواهان همکاری های نزديک تر اين کشور با اتحاديه اروپا در کی يف، تظاهرات کردند. معترضان در صفی طولانی از شرق به غرب اين شهر و به نشانه اتحاد ايستادند. معترضان می گويند برای رسيدن به همکاری نزديک تر اوکراين با اتحاديه اروپا، هر هفته اين مراسم را برگزار خواهند کرد.

در بلاروس، رييس جديد جامعه ارتدوکس مسيحی اين کشور نخستين مراسم نيايش خود در اين مقام را در کليسای مينسک برگزار کرد. «متروپوليتن پاول» که شهروند روسيه است، به عنوان رهبر کليسای ارتدوکس مسيحی بلاروس منصوب شده است.

در پيشاور در شمال غربی پاکستان، کارکنان اداره مزايای کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق چند ماه حدود شش هزار کارگر، دست به تظاهرات زدند. معترضان می گويند مدت سه ماه است حقوق نگرفته اند. مشکل پرداخت نشدن حقوق ناشی از اختلاف دولت محلی و مرکزی برسر اين است که کدام يک بايد به آن هايی که در استخدام دولت هستند، پول و مزايا پرداخت کند.

در ترکمنستان، شماری از شهروندان عشق آباد هنوز مشغول جشن سال نوی ميلادی هستند. خيلی از کودکان به رنگ سفيد لباس پوشيدند که طبق ذائقه رييس جمهوری اين کشور، به عنوان رنگ شادی اعلام شده است.