نخستین سرشماری در بوسنی هرزگوین پس از دو دهه

Your browser doesn’t support HTML5

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲:

در بوسنی هرزگوين، نخستين سرشماری در اين کشور بيش از دو دهه در حال برگزاری است. سرشماری در اين کشور موضوعی حساس است چرا که درصد اقليت ها و تقسیم قدرت و ثروت ميان سه گروه مسلمانان، صرب ها و کروات ها را در اين کشور نشان می دهد.

در افغانستان، عبدالله عبدالله، وزير خارجه سابق و کانديدای سابق رياست جمهوری اين کشور، برای حضور در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۴، ثبت نام کرد. وی که در سال ۲۰۰۹ هم با حامد کرزی رقابت داشت، تا اين لحظه از سرشناس ترين سياستمدار افغانستان است که برای انتخابات ثبت نام کرده است.

در قرقيزستان، شماری از رانندگان کاميون در بيشکک، پايتخت اين کشور دست به اعتراض زده و درخواست کرده اند استفاده از کاميون های فوق سنگين در سرتاسر اين کشور ممنوع اعلام شود. در ماه جولای امسال، حدود سه ماه پيش، دولت استفاده از کاميون های بيش از ۴۴ تن را – که بيشتر آن ها ساخت کشور چين هستند - برای حفاظت از جاده ها ممنوع اعلام کرد. معترضان می گويند دولت در اجرای اين قانون کوتاهی کرده و مقامات را به دست داشتن در فساد اداری متهم کردند.

در شهر آستانه در قزاقستان، پليس نزديک به ۲۰۰ تن از معترضان به درصد سود بالای وام خريد مسکن و روند از دست دادن خانه آن ها به دلايل فشارهای مالی را دستگير کرد. معترضان در مقابل کاخ رياست جمهوری تجمع کرده و خواهان دخالت دولت در مسئله اختلاف صاحبان خانه با بانک ها شده بودند.

در بلاروس، زنی که می گويد به مدت يک ماه در سوريه در حبس به سر برده، به خانه اش در شهر «ژودينا» بازگشت. اين خانم که نام او«سويتلانا مارکيانوويچ» معرفی شده، به خبرنگار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی در بلاروس گفت که توسط شورشيان سوريه در لبنان ربوده شده و به همراه يک زن ديگر اهل مولدوا که ربوده شده بود، به سوريه منتقل شده است. وی گفته به کمک يکی از روحانی های مسلمان محلی در سوريه، توانسته از حبس فرار کند.

در تاجيکستان، لايحه تمديد اجازه حضور نظامی به روسيه در خاک اين کشور تا سال ۲۰۴۲، در بخشی از پارلمان تاجيکستان تصويب شد. اين توافقنامه همکاری نظامی در سال ۱۹۹۳ شروع شده و در ۲۰۱۴ به پايان می رسد. نزديک به هفت هزار نيروی نظامی روسيه در حال حاضر در تاجيکستان به سرمی برند.

در تفليس، پايتخت گرجستان، جمعيتی از دانشجويان بيش از ۴۰ کشورجهان گرد هم آمدند تا با خانواده قربانيان حمله به دانشگاهی در نيجريه، همدردی کنند. در جريان حمله منسوب به شماری از اسلامگرايان شبه نظامی در شمال شرقی نيجريه به يک خوابگاه دانشجويان، شماری از آنان کشته شدند.