سال ۱۳۹۰ از دریچه عکس‌های خبری

اخراج حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات از کابینه محمود احمدی‌نژاد و اصرار آیت‌الله خامنه‌ای بر حفظ وی در اردیبهشت ۹۰، از خبرساز‌ترین رویدادهای ماه‌های نخست این سال بود، که سایه‌ای سنگین بر مناسبت سیاسی حاکمیت در ایران انداخت.

بازداشت نسرین ستوده از وقایع سال ۱۳۸۹ بود اما در هشتم خرداد ماه امسال عکسی که از بوسه او و همسرش پس از نخستین جلسه دادگاه منتشر شد، از خبرسازترین عکس‌های بهار ۱۳۹۰ بود.

ناصر حجازی از چهره‌های اسطوره‌ای فوتبال ایران در دوم خرداد ۱۳۹۰، درگذشت.

دیدار آمنه بهرامی‌نوا و خانواده‌اش با محمود احمدی‌نژاد. خانم بهرامی‌نوا که گذشت وی از قصاص متهم اسیدپاشی به او، وی را در زمره خبرسازترین‌های سال ۹۰ قرار داد، پس از اتقاد از بی‌مهری دولت در ۱۲ مرداد ماه با محمود احمدی‌نژا

کسب مدال طلای رضا یزدانی و مهدی تقوی در مسابقات جهانی استانبول، در ۲۸ شهریور ۹۰، کشتی آزاد ایران را نایب قهرمان جهان کرد.

از میان ۳ آمریکایی بازداشت شده در ایران، جاش فتال و شین باوئر نیز در روزهای پایانی شهریور ماه ۹۰ پس از محاکمه به قید وثیقه آزاد شدند و در آمریکا به سارا شورد پیوستند. عکس سارا شورد و نامزدش شین باوئر را در عمان نشان می‌دهد.

تصویری از خانه «سه میلیون دلاری» محمدرضا خاوری، در کنادا. نام خاوری، مدیر عامل وقت بانک ملی، در روند پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی سال ۹۰، در شمار متهمان اصلی بود.

احمد جنتی و محمدرضا مهدوی کنی، دو روحانی خبرساز در سال ۹۰؛ یکی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دیگری دبیر شورای نگهبان- در همایش حمایت از انتفاضه در تهران، در نهم مهرماه ۱۳۹۰.

تیم ملی فوتبال ایران در ۱۹ مهر ماه ۹۰ در ورزشگاه آزادی، شش بر صفر بحرین را شکست داد. این دیدار در چارچوب رقابت‌های گروهی از دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا، انجام شده بود.

والیبال ایران نیز در سال ۱۳۹۰ با پیروزی‌هایی دور از انتظار خبرساز بود. ایران در مهرماه ۱۳۹۰ قهرمان والیبال آسیا شد و در آذرماه در جلوه‌ای فراتر از انتظار در جام جهانی والیبال در ژاپن حضور یافت.

بازار ارز تهران در دوم آبان ماه ۱۳۹۰. بازار طلا و ارز به‌ویژه در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ نوسان فراوانی داشت و قیمت برابری دلار در رفت و برگشت‌های خود در پاییز و زمستان ۹۰ دست‌کم دو بار از مرز ۲۰ هزار ریال گذشت.

خشک شدن بخش‌هایی از دریاچه ارومیه و اعتراض‌ها به عدم توجه دولت به آن از مهم‌ترین رویدادهای سال ۹۰ بود. این عکس قسمتی از دریاچه ارومیه را در ششم آبان‌ماه ۹۰ نشان می‌دهد.

۲۲ آبان امسال اما روزی خبرساز در ورزش ایران بود. روزی که بهداد سلیمی در پاریس، پس از چندین سال رکورد وزنه‌بردای یک ضرب جهان را که به نام حسین رضازاده ثبت شده بود، شکست.

در نخستین روز آذرماه ۱۳۹۰، پس از آنکه مأموران دادستانی برای جلب علی‌اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی‌نژاد و مدیرمسئول ایران، به دفتر این روزنامه رفتند، روزنامه ایران صفحه اصلی خود را بدون تیتر یک و مطلب اصلی منتشر کرد.

حادثه حمله به سفارت بریتانیا و مجموعه دیپلماتیک این کشور در باغ قلهک در هشتم آذر نیز از دیگر رخدادهای خبرساز سال ۹۰ بود. این عکس صحنه اخراج! پوستر فیلم «پالپ فیکشن» از باغ قلهک است.

نجات توله‌شیر رها شده در لویزان توسط مأموران آتش‌نشانی. در هفته آخر آذرماه ۹۰، یافتن چند قلاده توله شیر رها شده در جنگل‌های لویزان خبرساز بود. عکس توله‌شیری را نشان می‌دهد که در ۲۴ آذر ماه پیدا شده است.

ایران در اواخر آذرماه ۹۰ امیر میرزایی حکمتی، یک ایرانی تبعه آمریکا، را که ظاهراً به کار ترجمه برای ارتش آمریکا در عراق و افغانستان اشتغال داشته، به جرم جاسوسی بازداشت و اندکی پس از آن محاکمه کرد. آقای حکمتی در این محاکمه به اعدام محکوم شده بود، اما ا

مصطفی احمدی‌روشن، معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز، در اواخر دی‌ماه در پی سوءقصدی در تهران جان خود را از دست تا به فهرست عوامل درگیر در برنامه هسته‌ای بپیوندد که در دو سال گذشته جان خود را بر اثر ترور از دست داده‌اند.

گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی، با عکس نیمه برهنه‌ای که در اوخر دی ماه از او منتشر شد، به چهره‌ای خبرساز بلد شد و واکنش‌های بسیاری را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

حضور علی‌اکبر ناظق نوری، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در اجلاس بین‌المجالس در ۱۰ بهمن سال ۹۰ نیز خبرساز شد. آنجا که دوربین خبرگزاری‌ها ناطق نوری را در حالی نشانه رفتند که همه صندلی‌های دور و بر او خالی است.

بازسازی نمایدین ورود آیت‌الله خمینی با تهران با استفاده از ماکت‌های مقوایی از جمله خبرسازترین رخدادهای بهمن ماه سال ۹۰ بود.

زنان نینجاکار ایرانی امسال سوژه عکس‌های خبر بودند. عکس رویترز نینجاکاران زن را در اردویی در کرج در ۲۴ بهمن سال ۹۰ نشان می‌دهد.

جدایی نادر از سیمین، شاید خبرسازترین رخداد در سال ۱۳۹۰ بود. البته نه خود جدایی، بلکه جوایز متعددی که این فیلم ساخته اصغر فرهادی از آن خود کرد؛ بالاتر از همه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در هفتم اسفند که برای نخستین بار برای سینمای ایران به ارمغان آمد.

آغاز به کار نمایشگاه دائمی مد اسلامی در تهران در ۱۱ اسفند ۱۳۹۰.

در آستانه انتخابات مجلس در ۱۲ اسفند، بنرهایی نامتعارف به شکل وسیع در تهران نصب شد که با جملاتی منتسب به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، حضور کم‌رنگ مردم را مترداف با افزایش احتمال حمله به ایران می‌دانست.

انتخابات مجلس ایران که به گفته منابع دولتی بیش از ۶۴ درصد از واجدین شرایط در آن حضور داشتند، در ۱۲ اسفند سال ۹۰ برگزار شد.

سیمین دانشور، از چهره‌های ادبیات معاصر ایران در ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۰، جان سپرد. این عکس مربوط به بستری شدن خانم دانشور در بیمارستان در ۱۸ مرداد سال ۸۶ است.

برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی مجلس ایران در ۲۴ اسفند ماه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، را برای پاسخ به سؤالات یازده‌گانه خود، فراخواند. طراح و پیگیر، سؤال از رئیس‌جمهور، علی مطهری بود، گرچه پاسخ‌های احمدی‌نژاد به این

علی دایی از چهره‌های فوتبال ایران در ۲۷ اسفند سال ۹۰ در پی سانحه تصادف راهی بیمارستان شد.

جلال ذوالفنون، از استادان بنام موسیقی ایرانی شامگاه یکشنبه ۲۸ اسفند در تهران درگذشت. این مربوط به آخرین اجرای عمومی آقای ذوالفنون در جشنواره موسیقی فجر در بهمن ماه ۱۳۹۰ است.