دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا پس از شکنجه اسلامگرایان آنها را به دولت قذافی تحویل می‌داد

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده است که در دوره ریاست جمهوری جورج بوش رئیس جمهور آمریکا، شماری از مخالفان اسلامگرای معمر قذافی رهبر پیشین لیبی، توسط سازمان‌های امنیتی آمریکایی شکنجه و سپس به سازمان امنیتی کشورشان تحویل داده شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر که مقرش در نیویورک واقع است، خاطرنشان کرده که یک زندانی سیاسی سابق لیباییی تاکید کرده که در معرض شکنجه با روشی غرق مصنوعی در زندان‌های آمریکایی قرار گرفته است. یک زندانی سیاسی پیشین دیگر لیبایی نیز از قرار گرفتن در معرض انواع شکنجه با آب خبر داده است.

لورا پیتر مشاور دیده‌بان حقوق بشر در امور مبارزه با تروریسم گفته است: «آمریکا دشمنان قذافی را در ظرفی از نقره تحویل او نداده است. بلکه به نظر می‌رسید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی‌ای) نخست، بسیاری از آنها را شکنجه کرده است.»

او افزود که دولت بوش در موارد بیشتری از نقض حقوق بشر دست داشت، به گونه‌ای که دولت آمریکا هم به این مسئله اقرار کرد. او تاکید کرد که این موارد آغاز تحقیقی گسترده را موجب می‌شود.

پیتر ادامه داد که ایالات متحده نیازمند اعتراف و اقرار به گناه در صورت مرتکب شدن آن است «تا نشان دهد آنچه پیش آمده یک اشتباه بوده و تکرار نمی‌شود.»

این گزارش افزوده است که افرادی از «گروه اسلامی لیبی» -گروهی که به اعتراض‌های منجر به سرنگوی نظام قذافی پیوست- پس از حملات ۱۱ سپتامبر بدون آنکه اتهامی به آنها تفهیم شود، دستگیر شدند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر خاطرنشان کرده که دستکم پنج تن از آنها تاکید کردند که در معرض شکنجه و «نقض خطرناک حقوق بشر قرار گرفتند. غرق مصنوعی و انواع شکنجه با آب» در بازداشتگاهی آمریکایی در افغانستان، از جمله آن‌ها است. دیده‌بان حقوق بشر معتقد است که سازمان سی آی‌ای این بازداشتگاه را اداره می‌کرده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر یکی از این افراد، خالد الشریف است که هم‌اکنون فرمانده گارد ملی لیبی است.

بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر از جمله شکنجه‌ةای دیگری که بر این افراد اعمال شده، بستن آنها به دیوار به وسیله زنجیر برای چند هفته یا چند ماه بود. ضرب و شتم، هل دادن شدید به سمت دیوار و مجبور کردن آنها به بیدار ماندن برای مدت زمان طولانی توسط صدا‌ها و موسیقی‌های ناهنجار، از دیگر شکنجه‌های اعمال شده علیه اسلامگرایان لیبیایی است.

این سازمان می‌گوید که در گزارشش به اسنادی کشف شده در دفتر موسی کوسا رئیس پیشین سازمان اطلاعات لیبی در دوره قذافی استناد کرده است. این اسناد پس از کنترل طرابلس پایتخت لیبی توسط مخالفان قذافی در سال گذشته به دست آمده است. همچنین با شماری از زندانیان سیاسی لیبی که پس از سرنگونی نظام قذافی از زندان‌ها آزاد شدند، مصاحبه شده است.

پیشتر دولت بوش به استفاده از شکنجه غرق مصنوعی علیه سه بازداشت شده مهم پس از حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دو قلوی سازمان تجارت جهانی اقرار کرد. باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا پس از رسیدن به قدرت، دستور متوقف کردن این روش را صادر کرد و آن را شکنجه دانست.