حرکت خاکسترهای آتشفشانی ایسلند به سوی لندن

آتشفشان ایسلند

به گفته سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا، خاکسترهای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی روزهای گذشته در ایسلند روز سه‌شنبه بخش زیادی از آسمان ایرلند و بریتانیا را در برگرفته و بعد از ظهر به فرودگاه بین‌المللی و بزرگ هیترو در لندن خواهند رسید که پر رفت و آمد‌ترین فرودگاه جهان است.

غلظت ابرهای خاکستر چندان زیاد نیست و بنابراین هنوز مشخص نیست که پرواز‌ها را در فرودگاه هیترو مختل خواهد کرد یا نه. همزمان سازمان هوا‌شناسی بریتانیا نیز اعلام کرده که از ظهر روز چهارشنبه این خاکستر تمام آسمان بریتانیا را در برخواهد گرفت.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان غلظت این توده ابرهای خاکستری در مناطق شمالی بریتانیا، ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند شدید‌تر خواهد بود.

تحت تاثیر این وضعیت روز سه شنبه حدود ۲۵۰ پرواز در فرودگاه‌های اسکاتلند و ایرلند لغو شد.

خاکسترهای آتشفشانی برای پرواز هواپیما‌ها بسیار خطرناک‌اند چون میزان دید را بسیار کاهش داده، کنترل پرواز‌ها را دشوار کرده و حتی می‌توانند موتور هواپیما‌ها را از کار بیاندازند.

تحت تاثیر این وضعیت پرزیدنت اوباما که مشغول دیدار از کشورهای اروپایی است ناگزیر شد سفر خود به جمهوری ایرلند را یک روز زود‌تر به پایان رسانده و دیروز از دوبلین به لندن آمد. به گفته سخنگوی کاخ سفید بقیه سفر اروپایی باراک اوباما طبق برنامه‌های قبلی پیش خواهد رفت.

سی ان ان می‌افزاید که شرکت خطوط هوایی اسکاتلند بخش زیادی از پروازهای خود را لغو کرده و خطوط هوایی بریتانیا و هلند نیز تعدادی از پروازهای خود را از فرودگاه‌های ایرلند و اسکاتلند متوقف کرده‌اند.

تحت تاثیر این وضعیت باشگاه فوتبال بارسلون که قرار ا ست روز شنبه در استادیوم ویمبلی شهر لندن برای فینال جام باشگاه‌های اروپا در برابر منچستر یونایتد بازی کند، تصمیم گرفته است چند روز زود‌تر بازیکنان خود را به شهر لندن منتقل کند.

سال گذشته نیز وقوع انفجارهای آتشفشانی در ایسلند باعث شد که توده عظیمی از این خاکستر‌ها در آسمان نواحی شمالی و غربی اروپا پخش شود.

در ماه‌های آوریل و مه سال گذشته هزاران پرواز لغو شد که علاوه بر مشکلات فراوان برای مسافران به صنعت هواپیمایی اروپا نیز میلیارد‌ها دلار خسارت زد.

جزیره ایسلند همواره شاهد انفجارهای آتشفشانی بوده است. یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های این جزیره «گریمسووتن» نام دارد. این آتشفشان آخرین بار در سال ۲۰۰۴ فعال شد. این بار نیز به نظر می‌رسد که برای مدتی به فعالیت و در نتیجه تولید خاکستر و گسترش آن در فضای این بخش از جهان ادامه خواهد داد.