مجله تایم انتخاب کرد: آنگلا مرکل، شخصیت برگزیده سال ۲۰۱۵

جلد مجله تایم

مجله آمریکایی تایم سرانجام آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را به عنوان شخصیت برگزیده سال ۲۰۱۵ انتخاب کرد در حالی که نام‌هایی چون حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ایران و روسیه، و حتی ابوبکر بغدادی، رهبر داعش نیز در فهرست نهایی این نشریه به چشم می‌خورد.

این مجله روز چهارشنبه، ۱۸ آذر اعلام کرد که خانم مرکل را به این خاطر سزاوار عنوان چهره سال دانسته است که فراتر از شهامت اغلب سیاستمداران از ملت خود انتظار دارد، چهره‌ای که با قدرت مقابل ظلم و خشونت ایستاده و در جهانی رهبری اخلاقی را بر عهده گرفته است که سخت نیازمند رحم و عطوفت است.

آنگلا مرکل ۶۱ ساله اولین زنی به شمار می‌رود که از سال ۱۹۹۹ به این سو، زمانی که مجله تایم عنوان افتخاری «مرد سال» را به «شخصیت سال» تغییر داد، ملقب به چنین عنوانی می‌شود.

تایم در ۶۱ سال گذشته،پیش از مرکل فقط سه زن دیگر را با این عنوان انتخاب کرده بود.

صدراعظم آلمان سال جاری میلادی را با موضع‌گیری‌های خود علیه سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در رابطه با اوکراین آغاز کرد. او همچنین امسال در جریان بحران اقتصادی یونان که تهدیدی برای کل حوزه یورو محسوب می‌شد، نقش تاثیرگذاری ایفا کرد.

در نهایت هنگامی که کشورهای دیگر اروپا درهای خود را به روی مهاجران و پناهندگان بسته بودند، این صدراعظم آلمان بود که امکان ورود آنها را به کشور خود فراهم آورد، امری که تاوان آن تحمل فشار شدید مخالفان داخلی و متحدان اروپایی آلمان بود.

در فهرست نهایی شخصیت‌های برگزیده سال ۲۰۱۵ به انتخاب مجله تایم نام ابوبکر بغدادی نیز دیده می‌شد، رهبر گروه موسوم به «حکومت اسلامی» که امسال نقش مهمی در رخدادهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان ایفا کرد.

این فهرست شامل ۶ نام دیگر هم بود: حسن روحانی، ولادیمیر پوتین، دونالد ترامپ، تراویس کالانیک (موسس شرکت تاکسی‌رانی اینترنتی اوبر)، کایتلین جنر (چهره تلویزیونی معروف آمریکا) و گروه فعالان برابری نژادی که با هدف از بین بردن نابرابری علیه آمریکایی‌های آفریقایی تبار تلاش می‌کند.