موافقت کرملین با درخواست کمک نخست‌وزیر کریمه از روسیه

فرودگاه سیمفروپول روز جمعه به تصرف مردان مسلحی درآمد که گفته می‌شود از طرفداران روسیه هستند

نخست‌وزیر جمهوری خودمختار کریمه اعلام کرد که کنترل تمام نهادهای نظامی، امنیتی و پلیس منطقه را در اختیار گرفته و از رئیس جمهوری روسیه خواست که برای حفظ صلح در این شبه‌جزیره کمک کند، خواسته‌ای که کرملین با آن موافقت کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه، ۱۰ اسفند، به نقل از رسانه‌های روسی گزارش داد که سرگئی آکسنوف که از طرفداران روسیه محسوب می‌شود اعلام کرده است تمام نیروهای امنیت ملی، پلیس و مرزبانان شبه‌جزیره کریمه تنها گوش به‌فرمان او هستند و هر یک از فرماندهانی که با او موافق نیستند باید از سمت‌های خود استعفا کنند.

کریمه در روزهای پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور مخلوع اوکراین و از چهره‌های نزدیک به روسیه، شاهد تحرکات تجزیه‌طلبانی بوده است که خواهان جدایی این منطقه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه هستند.

اما اقدامات تجزیه‌طلبان این منطقه از دو روز گذشته با تصرف پارلمان، ساختمان دولت و فرودگاه سیمفروپول، پایتخت کریمه، وارد مرحله تازه‌ای شده است که مقامات حکومت موقت اوکراین آن را نتیجه دخالت‌های کرملین در منطقه می‌دانند.

از سویی نیروهای ارتش روسیه نیز از روز جمعه اطراف فرودگاه سواستوپول، شهر دیگر کریمه، موضع‌گیری کرده‌اند، جایی که ناوگان دریایی روسیه نیز در آنجا مستقر است.

اوکراین با در نظر گرفتن این رخدادها روسیه را به «هجوم نظامی و اشغال» کریمه متهم کرده و ایالات متحده نیز به مسکو درباره پیامد مداخلات نظامی آن در منطقه هشدار داده است.

در همین حال نخست‌ وزیر کریمه با انتشار بیانیه‌ای خود را مسئول زندگی و امنیت مردم این منطقه دانسته و از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواسته است که با «کمک روسیه، صلح و آرامش را در سرزمین جمهوری خودمختار کریمه تضمین کند»، دعوتی که واکنش مثبت مسکو را به دنبال داشته است.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از یک مقام کرملین نوشته است: «روسیه درخواست نخست وزیر کریمه از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای کمک به حفظ صلح و آشتی در کریمه را نادیده نخواهد گرفت.»

در گزارش اینترفکس به نام این مقام کرملین اشاره نشده است. در عین حال روسیه نیز تاکنون به اتهام «تهاجم نظامی به اوکراین» پاسخ رسمی نداده است.

اما باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته است: «ما عمیقا نگران گزارش‌ها از تحرکات نظامی فدراسیون روسیه در اوکراین هستیم... و هر گونه اقدامی که نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین باشد باعث بی‌ثباتی شدیدی خواهد شد.»