استقبال ایران از تصمیم اخیر کنگره آمریکا درباره تحریم‌ها

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید سیاست آمریکا در قبال ایران به سمت عقلانیت و واقع‌بینی بیشتر می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از تصمیم کنگره ایالات متحده مبنی بر تعویق انداختن ارسال طرح افزایش تحریم‌ها علیه تهران و درخواست اعضای این کنگره از دولت باراک اوباما برای مذاکره با ایران استقبال کرد و آنها را نشانه‌ای از «واقع‌بینی بیشتر» سیاستمداران آمریکا دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، عباس عراقچی روز سه‌شنبه، اول مرداد در نشستی خبری با اشاره به هم‌زمانی این دو رویداد سیاسی اظهار داشت: «این‌ها علائمی هستند از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع‌بینی بیشتر... امیدواریم این حرکتی که آغاز شده با اقدامات عملی همراه شود.»

نشریه واشینگتن پست روز جمعه، ۲۸ تیر ماه گزارش داد که کنگره آمریکا «سنت‌شکنی» کرده و برخلاف سال‌های گذشته، لایحه تشدید تحریم‌ها علیه تهران را هنوز به کاخ سفید ارسال نکرده است.

این گزارش بلافاصله پس از آن منتشر شد که ۱۳۰ عضو کنگره ایالات متحده در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از او خواستند با حسن روحانی، برنده انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران که به زودی دولت را در دست می‌گیرد، وارد مذاکره شود.

این نامه اگرچه موضع مشخصی در رابطه با تحریم‌ها علیه تهران و یا حتی بحث حمله نظامی به ایران ندارد، اما بر حل و فصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تاکید دارد و از آقای اوباما می‌خواهد که انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران را فرصتی برای رسیدن به توافق هسته‌ای با تهران درنظر بگیرد.

حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن استقبال از مجموعه این اقدامات می‌گوید که «ملاک و معیار ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رفتار و رویکردها است».

آقای عراقچی افزود: «این حرکت با اقدامات عملی برای جبران سیاست‌های غلط گذشته و تصحیح مسیر غلط گذشته، مسلما می‌تواند در راستای کاهش تنش‌ها و شروع فضای جدیدی تلقی شود.»

با این حال تصمیم کنگره آمریکا برای تعویق طرح تشدید تحریم‌های تهران نمی‌تواند به معنای آن باشد که کنگره تمام برنامه‌های خود در رابطه با تهارن را متوقف کرده است، چنان‌چه خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز، سه‌شنبه، گزارش داد که این نهاد قانون‌گذاری مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را در دست بررسی دارد که معادن کشور را هدف قرار می‌دهد.

روابط سیاسی تهران و واشینگتن از سال نخست استقرار جمهوری اسلامی ایران قطع شد. در این مدت گاه تمایل‌هایی از سوی مقامات دو کشور برای برقراری مذاکره در رابطه با مسائل مختلف ابراز شده است که به‌جز مواردی مانند جنگ افغانستان و عراق بی‌حاصل بود.

در تازه‌ترین تحولات نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که نسبت به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیست.