«جلیقه زردها»؛ پنج هفته اعتراض

اعتراضات در فرانسه روز شنبه برای پنجمین آخر هفته ادامه پیدا کرد؛ هرچند شمار تظاهرکنندگان کاهش یافته‌است. همچنان بسیاری از معترضان با جلیقه‌های فسفری که به نماد اعتراضات تبدیل شده و ماسک بر صورت به خیابان‌ها آمدند. پلیس در مواردی گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌است. (در تصویر: اعتراضات روز شنبه)

پنج هفته پیش اعتراض اولیه به افزایش مالیات سوخت صورت گرفت، اما روند اعتراضات و خواسته‌های معترضان گسترش یافت و به کاهش مالیات، افزایش دستمزد و حتی کناره‌گیری امانوئل مکرون تبدیل شد. (در تصویر: اعتراضات روز شنبه)

شماری از معترضان، روز شنبه در برابر خانه اپرا در پاریس.

وزارت کشور فرانسه می‌گوید شمار تظاهرکنندگان شنبه در حدود ۶۶ هزار نفر بود، که البته نصف شماری‌ست که هفته پیش در خیابان‌ها جمع شدند. (۲۴ نوامبر)

خبرگزاری فرانسه می‌گوید به‌نظر می‌رسد از شدت اعتراضات کاسته شده‌است. (درتصویر اعتراضات در ۸ دسامبر)

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هفته پیش در یک پیام تلویزیونی با اشاره به اعتراضات از افزایش حداقل دستمزدها و کاهش مالیات بازنشستگان خبر داد. او عتراضات اخیر را نتیجه یک ناخرسندی ۴۰ ساله توصیف کرد و در عین حال گفت هیچ خشمی، حمله به پلیس یا غارت مغازه‌ها را توجیه نمی‌کند. (در تصویر: هشتم دسامبر)

ده‌ها هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه در آستانه پنجمین دور از اعتراضات به حال آماده‌باش درآمده‌ بودند. خبرگزاری رویترز از حضور هشت هزار مامور پلیس در سطح خیابان‌های پاریس خبر داده بود. وزارت کشور فرانسه نیز روز شنبه اعلام کرد ۶۹ هزار نیروی پلیس در شهرهای مختلف مستقر شده‌اند.

وزیر کشور فرانسه روز جمعه گفته بود وقت آن است که «جلیقه‌زردها» دست از اعتراض کشیده و «بپذیرند» که به اهداف خود دست یافته‌اند. (در تصویر تظاهرات در اول دسامبر)

شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات روز شنبه به مراتب کم‌تر از بازداشت‌های هفته پیش از آن بود. خبرگزاری فرانسه تا ساعت شش عصر این رقم را ۱۶۸ نفر عنوان کرده بود. در حالی که یک هفته قبل پلیس گفته بود بیش از ۱۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. (در تصویر تظاهرات یک دسامبر)

هفته پیش پس از آن‌که گروهی از معترضان به طاق پیروزی (بنای معروف میدان شار دوگل در پاریس) خسارت‌هایی وارد کردند، دولت، موزه لور، برج ایفل و برخی دیگر از مراکز معروف در میان گردشگران را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، تعطیل کرد.

بنا بر آمار ۱۴۰۰ نفر از آغاز اعتراضات تا کنون زخمی شده‌اند. (تصویر از تظاهرات اول دسامبر در پاریس) 

اعتراضات در حالی به پنجمین آخر هفته کشیده شده که روزهای کریسمس نزدیک است؛ طبیعتا برخی از مردم در روزهای آخر هفته به خرید می‌روند، و دولت نیز بر نگرانی در مورد وقوع احتمالی حملات افراطیون مانند حمله استراسبورگ تاکید کرده‌است.