خودروهای آینده

صنعت خودرو در ۲۰ سال آینده به گونه‌ای تحول خواهد یافت که بی‌راه نیست اگر بگوییم شکل خودروهای امروزی را باید فراموش کرد.

سال‌هاست بزرگ‌ترین انتقاد از صنعت خودرو پیشرفت کـُند و محافظه‌کاری این صنعت در تولید محصولات جدید است. حتی در بسیاری از کنفرانس‌های علمی که مدیران صنعت خودروی آمریکا و مدیران صنعت آی‌تی این کشور حضور دارند مدیرانی از شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، مدیرانی از شرکت‌هایی مثل فورد را محکوم می‌کنند که محافظه‌کارند و باید مثل صنعت ساخت موبایل و رایانه سریع به سوی تغییرات جدید حرکت کنند.


حالا احتمالا همین اتفاقات رخ خواهد داد؛ در آینده خبری از فرمان در اتومبیل‌ها نخواهد بود، خودروها برقی خواهند شد و خودروهای پرنده ظهور خواهند کرد. این تغییرات در ۲۰ سال آینده به طور گسترده قابل مشاهده است و تا پنجاه سال بعد کامل خواهد شد.

هم اکنون بزرگ‌ترین مشکلات برای خودروهای برقی چگونگی ذخیره، شارژ سریع و گرانی آنها است. اما با ظهور فناوری‌های جدید احتمالا این موانع هر روز کمرنگ‌تر می‌شود و از طرفی ممکن است فناوری پیل‌سوختی همه چیز را تغییر دهد.

در این فناوری از ترکیب اکسیژن و هیدروژن برق تولید می‌شود و برق مورد استفاده الکتروموتورها قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش مشکل باتری‌ها حل می‌شود.

نکته سخت اما ذخیره‌سازی هیدروژن است. هیدروژن در دمای منفی ۲۵۲ درجه سانتی‌گراد در فشار سطح دریا به جوش می‌آید. پس مایع‌سازی هیدروژن بسیار پیچیده و پرخرج است؛ فشرده‌سازی هم دارای فناوری بسیار پیچیده‌ای است. یکی از روش‌های عملی، ‌ذخیره هیدروژن به وسیله هیدرید است. این روش امیدهای زیادی را برای استفاده در خودروهای آینده پیش روی مهندسان قرار داده است.


اما برقی شدن یکی از گام‌ها برای تحول در صنعت خودرو است. خودروهای خودران هم ماجرای جدیدتری هستند.

خودروهایی که پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۳ نمونه‌های سطح چهار آنها که توان حرکت بدون راننده در اتوبان را دارند فعال شوند. در سطح پنج -احتمالا- از سال ۲۰۳۰ به بعد همه چیز خودران می‌شود و دیگر نیازی به فرمان نیست، مگر مدل‌هایی که راننده تمایل دارد برای لذت رانندگی، برخی اوقات خود رانندگی کند.

با این جریان رانندگی امروز هم مانند اسب‌سواری می‌شود: فقط برای لذت بردن یا ورزش.


بزرگ‌ترین محدودیت اما فعلا ارتباط با حجم بالای اطلاعات بین خودروها است. متخصصان می‌گویند با همه‌گیر شدن نسل پنجم اینترنت همراه، این مشکل حل خواهد شد.

مشکل بعدی قدرت پردازنده‌ها است که فعلا برای تحلیل سریع راننده‌های خودکار ضعیف و ناامن است این موضوع هم احتمالا تا ۱۰ سال آینده با افزایش خیره کننده سرعت پردازش قابل دسترسی خواهد شد.

مشکل سوم هوش مصنوعی است که پیش‌بینی می‌شود با ظهور نسل جدید هوش مصنوعی این مشکل هم بین ۱۰ تا ۲۰ سال آینده حل شود.

با برقی شدن و خودران شدن شکل خودروها تغییر می‌کنند و دیگر نیازی به محفظه جلو برای موتور نیست و خود موتور می‌تواند به چرخ‌ها منتقل شود. ممکن است خودروها تخم‌مرغی شکل شوند تا فضای داخلی افزایش یابد چینش صندلی‌ها هم در نبود فرمان و پدال‌ها تغییر بنیادین می‌کند.

با توجه به اینکه دیگری نیازی به راننده نیست، خودروها شکل اشتراکی خواهند گرفت و ممکن است مالکیت خودرو دیگر چندان مهم نباشد.


اما گام سوم خودروهای پرنده هستند؛ کاری که با طرح ایرباس در چند سال قبل آغاز شد.

در این طرح خودروها برقی، خودران و پرنده خواهند بود.

شرکت ایرباس در حال کار روی طرحی است که احتمالا آینده خودروهای پرنده را نشان می‌دهد.

خودرویی که پاپ آپ نام دارد و از یک کابین ماژولار دو نفره و یک بخش زمینی تشکیل شده است. این محصول همانند یک خودرو عمل کرده و در زمانی که ترافیک خیلی سنگین است، می‌تواند عمودی پرواز کند.

هنگامی که مسافران به مقصد خود می‌رسند، هم ماژول زمینی و هم هوایی به ایستگاه‌های شارژ مخصوص خود برده شده و منتظر مسافران بعدی می‌مانند.

مسافرانی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند مقصد خود را با استفاده از یک اپلیکیشن همراه مشخص کرده و سیستم به طور خودکار بهترین راه حمل‌ونقل را بر اساس زمان‌بندی، تراکم ترافیک و هزینه‌ها به آنها نشان خواهد داد.

شاید برخی از این طرح‌ها هم اکنون عجیب به‌نظر برسد، همانطور که زندگی امروز و جهان تلفن همراه و امکاناتی که در اختیار ما گذاشته است در ۳۰ سال قبل شبیه رویا به‌نظر می‌رسید. اما شاید صنعت خودرو، بر خلاف روند کند ۱۰۰ سال گذشته، طی ۲۰ سال شاهد تغییراتی بنیادی خواهد بود.