غوطه شرقی؛ «دوزخی بر زمین»

دبیر کل سازمان ملل خوستار آتش‌بسی یک ماهه و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه و همچنین خروج مردم از منطقه برای دریافت کمک‌های پزشکی شده‌است.

بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها شمار تلفات دو سه روز گذشته باز افزایش پیدا کرده و به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده‌است.

مسکو می‌گوید «گروه‌های تروریستی» در محل حضور دارند و حملات نیز برای مقابله با آن‌ها صورت می‌گیرد. سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید «تروریست‌ها آن‌جا هستند و ارتش سوریه در حال نبرد با آن‌هاست».

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته «کاملا مهمل است که این حملات به غیرنظامیان را، مبارزه با تروریسم نامید».

ایالات متحده تاکید کرده حملات گسترده اخیر در غوطه شرقی، بیش از هر زمانی، نشان‌دهنده نیاز به بازگشت به روند صلح سوریه، به رهبری سازمان ملل، است.

غوطه شرقی از سال ۲۰۱۲ به این سو در کنترل شورشیان مخالفت اسد قرار دارد. خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند بیشتر این شورشیان را گروه‌های اسلام‌گرا و نیز شاخه القاعده در سوریه تشکیل می‌دهند.

با این همه سازمان‌ها و نهادهای ناظر در مورد افزایش شمار قربانیان غیرنظامی، نیز کودکان و زنان، هشدار داده‌اند.

تصاویر منتشرشده در روزهای گذشته نیز نشان‌دهنده آن است که زنان، کودکان و نوجوانان در روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌ یا زخمی شده‌اند.

مدیر امور منطقه‌ای «کمیته امدارسانی بین‌المللی» می‌گوید رخدادها در غوطه شرقی بسیار شبیه آن‌چیزی‌ست که در جریان سقوط حلب و کنترل آن توسط نیروهای دولتی، به‌وقوع پیوست.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «این یک تراژدی انسانی است که هر روز جلوی چشم ما بازتر می‌شود و فکر نمی‌کنم ما بتوانیم اجازه دهیم چنین چیز اسفباری همین طور ادامه پیدا کند».