سپاه از توقیف «شناور خارجی حامل سوخت قاچاق» در خلیج فارس خبر داد

شماری از نیروهای پایگاه یکم دریایی سپاه که جزیره لارک در محدوده آن واقع شده است.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه، ۲۷ تیرماه، از «توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق» در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس خبر داد.

نیروی دریایی سپاه در بیانیه خود زمان توقیف این شناور را روز یک‌شنبه هفته جاری ذکر کرده و گفته است: «پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت» توسط این کشتی که «با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود»، مأموران سپاه آن را «در اقدامی غافلگیرکننده» در جنوب جزیره لارک توقیف کرده‌اند.

بیانیه سپاه همچنین بدون ذکر جزئیات «ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر توقیف هر گونه شناور دیگر توسط ایران در روزهای اخیر» را تکذیب کرده است.

رسانه‌های بین‌المللی، از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز سه‌شنبه از قول یک مقام آمریکایی گزارش داده بودند که آمریکا مظنون است ایران نفتکش «ام‌تی ریاح» را توقیف کرده باشد، چرا که این نفتکش در یک پایگاه متعلق به سپاه در جزیره قشم است.

با این حال ساعتی پس از انتشار این گزارش‌ها عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، تایید کرد که «نفتکش ناپدیدشده» «دچار نقص فنی شده بود» و برای تعمیرات به سمت «آب‌های ایران» هدایت شده است.

یک میلیون لیتر معادل شش هزار بشکه است.

طبق این بیانیه، شناور مذکور «ظرفیت حمل دو میلیون لیتر سوخت را دارد و با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود».

دولت جبل‌الطارق که زیر نظر بریتانیا اداره می‌شود روز ۱۳ تیر در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد.

جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت.

در این مدت چند مقام جمهوری اسلامی خواستار مقابله به مثل با بریتانیا شده‌اند، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای که روز سه‌شنبه در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق هشدار داد که این اقدام «بی‌جواب نمی‌ماند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۲۵ تیر، در دیدار با تعدادی از امامان جمعه گفت: «انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کِشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند.»

در همین زمینه یک نماینده مجلس ایران نزدیک به سپاه پاسداران تنها ساعاتی پیش از بیانیه این نهاد نظامی در یک پیام توییتری گفته بود: «منتظریم تا اگر دیپلمات‌ها نتوانستند کاری کنند... اقدام مقابله به مثل را بیش از آنچه که انگلیسی‌ها فکر می‌کنند، انجام دهیم.»

منابع: سپاه‌نیوز، توییتر،‌ رادیوفردا/ ف. دو.