ماجرای حضور مهدوی‌کیا در مراسم جام عرب؛ حمله کیهان، حمایت فوتبالیست‌ها

مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی فعلی تیم امید

برخی از فوتبالیست‌های ایرانی از جمله علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، در واکنش به حملات اخیر رسانه‌های حکومتی به مهدی مهدوی‌کیا، به حمایت از سرمربی تیم فوتبال امید پرداختند.

انتقاد رسانه‌های وابسته به حکومت ایران پس از حضور مهدی مهدوی‌کیا در مراسم به رسمیت شناخته شدن رقابت‌های جام عرب آغاز شد و در تازه‌ترین انتقادات روزنامه کیهان خطاب به مهدوی‌کیا نوشت: «اگر نمی‌خواهد به عنوان توپ‌جمع‌کن بازی سران سازشکار برخی کشورهای عربی و رژیم کودک‌کش در این میدان حضور داشته» درباره نظر مردم مسلمان و عرب منطقه درباره ارتباط با این رژیم مطالعه کند.

همزمان با این انتقادات تند، علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی با استوری کردن عکسی به همراه مهدوی کیا نوشته است: «شما ثابت شده هستید آقا مهدی». مجتبی محرمی، بازیکن سابق پرسپولیس نیز در یک استوری در اینستاگرام آورده است:« آقا مهدی عزیز تو با گل به آمریکا میهن‌پرستی و وفاداری به ایران را اثبات کردی رفیق، مردم فراموش نمی‌کنندـ».

سیامک نعمتی، بازیکن تیم پرسپولیس، هم از دیگر بازیکنانی است که حمایت خود را از مهدی مهدوی کیا اعلام کرده است.

در مراسم ویژه رقابت‌های جام عرب، نشستن مهدوی کیا بر روی نیمکت تیم منتخب جهان که آورام گرانت سرمربی سابق چلسی و کمک‌مربی آرسن ونگر که تابعیت اسرائیل را دارد و پوشیدن پیراهنی که تمام بازیکنان تیم منتخب جهان بر تن داشتند، بهانه رسانه‌های حکومتی را برای انتقاد از او فراهم کرد.

بر روی این پیراهن پرچم تمامی کشورهای عضو فیفا از جمله اسرائیل دیده می‌شد ولی رسانه‌های نزدیک به سپاه به شدت از پوشیدن این پیراهن توسط مهدوی‌کیا انتقاد کردند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه روز شنبه، چهارم دی در حالی که از بازی دوستانه تیم منتخب جهان را «بازی همسو با رژیم اشغالگر» و با هدف «عادی‌سازی روابط با این رژیم» نام برده بود، خواستار برخورد فدراسیون فوتبال ایران با این سرمربی و عذرخواهی او از مردم شده بود.

مهدی‌ مهدوی‌کیا پس از طرح این انتقادات در یک استوری اینستاگرامی، نوشت: «آرامش آنجاست که با آدم‌های یک‌رنگ طرفی».

در ادامه خبرگزاری فارس، استوری مهدی مهدوی کیا در واکنش به اعتراض‌ها را «پشت کردن به ملت» و افتادن او در «دام عملیات روانی صهیونیست‌ها» خوانده است.

رقابت با ورزشکاران اسرائیلی به نشانه به رسمیت نشناختن این کشور پس از انقلاب ۵۷ در ایران به دستور مقامات جمهوری اسلامی ممنوع شده است.

این موضوع تاکنون موجب چالش‌های بسیار و فشارهای بین‌المللی از جمله تعلیق برخی فدارسیون‌های ورزشی ایران پیش رفته است.

با وجود اعتراض‌های برخی ورزشکاران و مربیان در سال‌های اخیر از این رویه و پیامدهای آن بر ورزش ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شهریور امسال بار دیگر بر ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائيلی تاکید کرد.