انتخابات رياست جمهوری برزيل به دور دوم کشيده شد

جيوما هوسف، ۶۳ ساله و نامزد حزب حاکم کارگران

نتایج انتخابات برزیل نشان می دهد که جيوما هوسف، متحد لولا داسيلوا، رييس جمهور کنونی، نتوانست اکثریت آرا را کسب کند و این انتخابات به دور دوم کشيده شد. انتخابات دور دوم بين هوسف و سرا روز ۳۱ اکتبر برگزار می شود.

با شمارش ۹۸ درصد آرا، خانم هوسف نزديک ۴۷ درصد آرار را به خود اختصاص داده است و خوزه سرا، نامزد مخالفان از حزب سوسيال دموکرات، نزديک به ۳۳ درصد آرا، و مارينا سيلوا نوزده و نيم درصد آرا را کسب کرده اند.

هيچکدام از اين سه نامزد انتخابات رياست جمهوری برزيل نتوانستند ۵۰ درصد آرا را به دست بياورند و به همين دليل انتخابات دور دوم بين جيوما هوسف و خوزه سرا در ۳۱ اکتبر برگزار خواهد شد.

جيوما هوسف، ۶۳ ساله از حزب حاکم کارگران که سابقه حضور در گروههای مارکسيستی را دارد، در صورت پيروزی در انتخابات دور دوم نخستين رييس جمهوری زن برزيل خواهد.


جیوما هوسف می گويد که سياست های اقتصادی دولت لولا دا سيلوا را که باعث شده است ميليون ها نفر از فقر نجات یابند، ادامه خواهد داد.

در همين حال، يک سخنگوی حزب کارگران پیشتر گفته بود خانم هوسف برای کسب پنجاه درصد آرا با دشورای روبه رو خواهد بود. آما انها امیدوار بودند که آرای باقی مانده شمال شرقی برزيل به وی کمک کند.

کارلوس لوپز، يک تحليلگر سياسی در برازيليا، می گويد شمارش آرا از کشيده شدن انتخابات به دور دوم انتخابات حکايت می کند.

کارلوس لوپز می گويد: خوزه سرا و مارينا سيلوا در برخی مناطق که انتظار می رفت جيوما هوسف در آنها به پيروز برسد، نتايج خوبی را کسب کرده اند.

وی می افزايد: به نظر می رسد رای دهندگان در آخرين لحظات به سمت مارينا سيلوا کانديدای سوم چرخيده اند

پيشتر « شبکه تلويزيونی گلوبو» در نظر سنجی خود در روز انتخابات اعلام کرده بود که خانم هوسف ۵۱ درصد آرا و خوزه سرا ۳۱ درصد آرا را کسب می کند. چهار هزار و ۳۰۰ نفر پس از خروج حوزه های رای گيری در ۵۰۰ بخش برزيل در اين نظر سنجی شرکت کرده بودند.

خانم هوسف، کانديدای لولا دا سيلوا، رييس جمهوری کنونی برزيل، برای انتخابات روز يکشنبه است و از سال ۲۰۰۵ تا سال جاری ميلادی سمت رئيس دفتر آقای داسيلوا را داشته است

خانم هوسف در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، عضو گروهای چریکی مخالف دولت نظامی برزيل بود و مدت سه سال را در زندان گذراند.

خوزه سرا، ۶۸ ساله از حزب سوسيال دمکرات و فرماندار سابق سائو پائولو، است که در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۲ از لولا دا سيلو به سختی شکست خورد.