ايران و ۱+۵ از ماه مه تهيه پيش‌نويس توافق جامع را «آغاز می‌کنند »

يک مقام ارشد آمريکايی گفته است ايران و گروه ۱+۵ از ماه مه ( اواسط ارديبهشت) مذاکره برای تهيه پيش‌نويس توافق جامع هسته‌ای را شروع می کنند.

اين مقام ارشد آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، تصريح کرده است که مذاکرات جاری ايران و گروه ۱+۵ در حال پيشرفت است.

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان سوم آذرماه برای حل مناقشه هسته ای ايران به توافقی شش ماهه با عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست يافتند. طبق اين توافق موقت،‌ ايران برخی از فعاليت های هسته ای خود را کاهش می دهد و در مقابل گروه ۱+۵ برخی از تحريم ها عليه ايران را تعديل کرد.

اين مقام ارشد آمريکايی روز جمعه تصريح کرده است: «ما برنامه کاری برای دستيابی به توافق جامع را آماده کرده ايم که مطابق با آن، تهيه پيش نويس از ماه مه اغاز می شود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آزانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر اعلام کرده بود که ايران تاکنون به تعهدات خود در «برنامه اقدام مشترک» پايبند بوده است. زمان اين توافق شش ماهه ژوئن پايان می يابد.

خبر اظهارات اين مقام آمريکايی در حالی منتشر شده است که روز جمعه کارشناسان ايران و گروه ۱+۵ دومين روز مذاکرات فنی خود را پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، قرار است نتيجه اين مذاکرات کارشناسی به مديران سياسی گزارش شود و در نشست ۱۸ تا ۲۰ فروردين ماه بين ايران و ۱+۵ به رياست محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه ايران و کاترين اشتون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا بررسی شود.

در همين زمينه، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بين الملل وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران روز پنجشنبه در خصوص اين دور از مذاکرات فنی گفته بود: «اين مذاکرات در چارچوب گام نهايی توافق ژنو برای رسيدن به راه حل جامع است.»

اين مقام ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران در خصوص مساله «راکتور اب سنگين اراک» در اين دور مذاکرات گفته بود: «اين موضوع و ابعاد فنی آن، و چگونگی از بين بردن نگرانی ها با حفظ ماهيت آب سنگين، يکی از موضوعات فنی است که جزئيات آن توسط کارشناسان بحث خواهد شد.»

پیشر عباس عراقچی در برنامه نوروزی شبکه جام جم همچنين گفته بود که «هيچ گاه در مواجهه با طرف مقابل‌مان خوش‌بينی مفرط نداريم» و «[ما] واقع‌نگر هستيم، زيرا تجربيات تلخ زيادی با طرف مقابل‌مان داشته‌ايم و نمی‌توانيم به آنها کاملا اعتماد کنيم،‌ اما به موفقيت مذاکرات هم اميدواريم».

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده بود که «نشانه‌هايی هم وجود دارد که اين اميد ما را تقويت می‌کند. اين که موفق شده‌ايم گام اول را برداريم و فضا برای مذاکره مثبت شده است، نشان می‌دهد که امکان رسيدن به توافق نهايی هم وجود دارد».