ادامه درگيری و گلوله باران شهر‌ها در دومين روز آتش بس در سوريه

نيروهای دولتی سوريه، گلوله باران شهرهای اصلی اين کشور را روز شنبه ۶ آبان از سر گرفتند. نيروهای مخالفان نيز حملاتی در مناطق مختلف انجام دادند.روندی که تردید ها درباره امکان برقراری آتش بس در روزهای عيد قربان را تشدید کرده است.

اين حملات متقابل با دومين روز از آتش بسی که قرار بود برپايه پيشنهاد اخضر ابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه برقرار شود مصادف شده است؛ آتش بسی که قرار بود پس از بيش از ۱۹ ماه خشونت در سوريه و کشته شدن حدود ۳۲هزار نفر در اين کشور برقرار شود.

خبرگزاری دولتی سوريه گزارش داده است که نيروهای مخالفان، ده‌ها بار آتش بس را نقض کردند. بنا بر اين گزارش، انفجار خودرويی بمب گذاری شده روبروی کليسايی در شهر ديرالزور، از جمله اين موارد است.

از سويی دیگر ، خبرگزاری رويترز به نقل از فعالان سوری در دو شهر ديرالزور و حلب گزارش داده است که خمپاره‌هايی که اين شهر‌ها را هدف قرار می‌دهند، از مناطق مسکونی شليک می‌شوند.

در همین حال فعالان سیاسی از دمشق پايتخت سوريه نيز تصاويری بر روی شبکه اينترنت منتشر کرده‌اند که در ان جنگنده‌هايی در حال پرواز بر فراز شهر را به تصوير کشيده‌اند. آن‌ها می‌گويندکه اين جنگنده‌ها، دو منطقه عربين و حرستا را بمباران کردند.

به دليل موانعی که برای حضور خبرنگاران در سوريه وجود دارد، نمی‌توان به آسانی از درستی يا نادرستی اين اطلاعات آگاه شد.

فرماندهی ارتش دولتی سوريه پنجشنبه اعلام کرده بود که به آتش بس احترام خواهد گذاشت؛ اما در عين حال حق پاسخگويی به حملات مخالفان را برای خود محفوظ می‌داند.

يکی از فرماندهان ارتش آزاد سوريه –مخالفان مسلح بشار اسد رئيس جمهور اين کشور- هم گفته بود که نيرو‌هايش به آتش بس احترام خواهند گذاشت؛ او درعين حال از بشار اسد به خواست درخواست معترضان برای آزادی هزاران بازداشت شده جامه عمل بپوشاند.

اما برخی از گروه‌های اسلامگرای تندرو از جمله جبهه النصره اعلام کردند که به حملات خود عليه نيروهای دولتی ادامه خواهند داد.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داده است که روز جمعه، نخستين روز آتش بس، بيش از ۱۵۰ نفر در سراسر سوريه کشته شدند که دستکم ۴۳ نفر آن‌ها، از نيروهای نظامی دولتی بودند. بنا بر اين گزارش، اکثر آن‌ها توسط تک تيرانداز‌ها کشته شدند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه در بيانيه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، خشونت‌های روز جمعه در منطقه اشرفيه حلب و درگيری ميان نيروهای مخالفان و شاخه نظامی حزب اتحاد دموکرات کردستان که به کشته شدن دستکم ۳۰ نفر انجاميد را محکوم کرد.

به گزارش رويترز، رامی عبد الرحمان رئيس اين گروه حقوق بشری گفت که اين درگيری دارای پيامدهای وخيمی است و به سود آن تنها به جيب نظام بشار اسد می‌ريزد.

تلويزيون دولتی سوريه در اين باره گزارش داده است که پس از شليک آتش از سوی «تروريست‌ها» به سمت تظاهراتی در منطقه اشرفيه که از آن‌ها می‌خواست منطقه را ترک کنند، دستکم ۲ نفر کشته شدند.

کردهای سوريه از چند دهه پيش، ازمحروميت و تبعيض رنج می‌برند و بسياری از آن‌ها از شهروندی کامل سوريه محروم بودند. اما بشار اسد با وعده‌های فراوان از جمله دادن تابعيت، تلاش کرد آن‌ها را از پيوستن به معترضان باز دارد.

از سويی، معترضان اعلام کردند فداء عيتانی خبرنگار لبنانی شبکه تلويزونی ‌ام‌بی‌سی را در منطقه اعزاز واقع در شمال سوريه بازدشت کرده اند.

طرح ابراهيمی برای آتش بس در روزهای عيد قربان که از جمعه شروع شد و تا دوشنبه ادامه دارد، با پشتيبانی گسترده بين المللی و منطقه‌ای از جمله از سوی روسيه، چين و ايران که همپيمان نظام بشار اسد هستند روبرو شد.

گنادی گاتيلوف معاون وزير امور خارجه روسيه روز شنبه در صفحه توئی‌تر خود نوشته است که «غربی‌ها» در شورای امنيت سازمان ملل متحد، مانع از محکوميت انفجار روز جمعه که نظام بشار اسد نيروهای معترضان را عامل آن می‌داند شدند.

اين انفجار در منطقه‌ای مسکونی روی داد و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. نيروهای دولتی و معترضان يکديگر را به دست داشتن در اين انفجار که توسط خودرويی بمب گذاری شده در منطقه دف الشوک در جنوب دمشق روی داده بود متهم کردند.