ادامه واکنش‌ها به ساخت مسجد در پارک قیطریه: مساجد خالی‌اند، نمازگزار از کجا می‌آورید؟

از تصاویری که از حصارکشی در پارک قیطریه تهران برای ساخت مسجد منتشر شده است

واکنش‌ها به تأیید خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه توسط شهردار تهران و اظهارات او مبنی بر ساخت مسجد در همه پارک‌ها هم‌چنان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد.

تأکید شهردار تهران و شهرداری این شهر بر ضرورت ساخت مسجد در پارک قیطریه، در شرایطی صورت می‌گیرد که کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند کودکان کار و فقرا در ایران برای اختصاص منابع مالی، نسبت به ساخت مسجد در اولویت قرار دارند.

شماری از کاربران نیز به قطع درختان در این پارک در صورت ساخت مسجد و اهمیت وجود آنها باتوجه به الودگی شدید هوا در تهران اشاره کرده‌اند.

بیشتر در این باره: یک عضو شورای شهر تهران هم به گروه مخالفانِ ساخت مسجد در پارک قیطریه پیوست

این در حالی است که چند هفته پس از انتشار خبرهایی مبنی بر حصارکشی در پارک قیطریه به‌‌منظور ساخت مسجد علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز سه‌شنبه هفتم فروردین ضمن تأیید ساخت مسجد در این پارک ادعا کرد که بر اساس مشاهدات او قرار است تنها «ده تا ۱۵ نهال» در این پارک «جابه‌جا شود».

اما در یکی از اولین واکنش‌ها ناصر امانی، عضو شورای شهر، بر خلاف ادعای شهردار تهران اعلام کرده بود در محوطه حصارکشی‌شده در پارک قیطریه ۱۵ تا ۱۸ درخت کهنسالِ ارزشمند با قطر چند ده سانتی‌متر وجود دارد که امکان «جابه‌جایی‌شان» وجود ندارد.

آقای امانی هم‌چنین با اشاره به این که در فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری بوستان قیطریه دو مسجد بزرگ قرار دارد، ساخت یک مسجد دیگر در این منطقه را غیر ضروری توصیف کرده بود.

پارک قیطریه از بوستان‌های مشهور در ایران است که در منطقه‌ای خوش‌ آب‌وهوا و گران‌قیمت در شمال شهر تهران واقع شده است.

محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ نیز در توییتی تصمیم احداث مسجد در این پارک را، «نقض حقوق شهروندی و هدف مالک باغی» دانسته که آن را در سال ۱۳۵۸ برای احداث پارک به شهرداری اهدا کرده است.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز در واکنش به اظهارات اسماعیل کوثری، نماینده مجلس، که ساخت مسجد در پارک قیطریه را «تیری در قلب دشمنان» عنوان کرده بود، روز شنبه ۱۱ فروردین در توییتی نوشته است: «نتیجه این تیراندازی‌ها است که موجب شده مطابق مطالعات رسمی ۷۵ درصد جوانان تهرانی حتی سالی یک بار هم پا به مسجد نگذارند.»

او در روزهای گذشته در توییت دیگری از این اقدام شهرداری تهران با عنوان «فرار به جلو» نام برده و گفته بود: «اگر نمی‌توانید جوانان را نمازگزار کنید، ایرادی ندارد، راه ساده‌تری در دسترس است که برای پیمانکاران خودی هم سود دارد. تا می‌توانید مسجد بسازید.»

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی، نیز روز جمعه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره حامیان ساخت مسجد در پارک قیطریه گفته‌ است: «آن چه از دین به کار آرامش روحی و تلطیف عواطف انسانی می‌آید، فروهشته و یا تخریب کرده‌اند و به جایش، با تمسک به قشر و پوست و غلاف و جلد امور، پنجه به روان و اعصاب مردم می‌کشند.»

او در ادامه انتقاد کرده است که چرا «هزینه گزاف ساخت مسجد در منطقه‌ای که با تراکم مسجد روبرو است» به کودکان کار اختصاص نمی‌یابد؟

برخی نیز درباره کمبود تعداد نمازگزاران در ایران امروز و خالی‌بودن مساجد اشاره کرده‌اند. وحید اشتری، از فعالان اصولگرا موسوم به «عدالتخواه»، نیز نوشته است: «همینجوری مساجد خالی‌اند، در محله‌ای که این‌جوری مسجد می‌سازید نمازگزار از کجا می‌خواهید بیاورید؟»

صدرا محقق، روزنامه‌نگار، نیز نوشته است که ساخت مسجد در پارک‌ها «صرفاً ریاکاری مذهبی نیست بلکه چپاول آخرین فضاهای عمومی شهر برای احداث مغازه و کسب درآمد از اجاره‌هاش هم هست. این کار سال‌هاست با مساجد تهران و بیشتر تو مناطق بالاشهر داره انجام می‌شه.»

سایت «هم‌میهن آنلاین» ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ در یادداشتی درباره ساخت «پاساژ و مرکز تجاری به بهانه مسجد» حوالی پارک قیطریه هشدار داده بود.

اما زهرا کشوری، روزنامه‌نگار، ایده‌ دیگری را درباره اصرار شهردار اصولگرای تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح کرده است.

او در رشته توئیتی به ماجرای کشف گورهای دسته‌جمعی سه‌هزار و ۲۰۰ ساله و تدفین پنج‌هزار شی برنزی و سفالی ارزشمند در این پارک در دهه ۱۳۴۰ اشاره و بر لزوم ورود وزارت میراث فرهنگی به موضوع تأکید کرده است.

قطع درختان با حمایت نهادهای حکومتی در ایران تاکنون بارها خبرساز شده است.

در همین زمینه خبرگزاری‌ها در ایران در هفته جاری از قطع چهارهزار اصله درخت تنومند در جنگل‌های هیرکانی مازندران برای ساخت پارکینگ خودرو برای یک طرح گردشگری خبر داده‌ بودند.

با استفاده از ایکس و گزارش‌های رادیوفردا؛ ف.ع./ب.ب.