مقام ایرانی در گفت‌وگو با رویترز: غنی‌سازی به ۵ درصد افزایش می‌یابد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی از ۱۶ تیرماه میزان غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد و تا هر میزانی که «نیاز داشته باشد» افزایش خواهد داد.

خبرگزاری رویترز از یک مقام رسمی ایران که نامش فاش نشده نقل کرده‌است که تهران از روز یک‌شنبه غنی‌سازی را به ۵ درصد افزایش می‌دهد. مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر گفته بودند در روز ۱۶ تیر ماه کاهش بیشتر تعهدات هسته‌ای را اعلام خواهند کرد.

انتظار می‌رود با افزایش غنی‌سازی از ۳.۷ درصد به پنج درصد چالش‌های شکل‌گرفته پیرامون برنامه اتمی ایران نیز عمیق‌تر شود.

تازه‌ترین اقدامات تهران در عین حال همزمان با افزایش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و دولت دونالد ترامپ است که صورت می‌گیرد.

بیشتر در این باره: در آستانه اعلام اقدامات جدید ایران، روحانی خواستار توقف تحریم‌ها برای «حرکت جدید» شد

بیشتر در این باره: ترامپ: ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد

​مقام ایرانی طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده است مهم‌ترین بخش از نشست خبری یا بیانیه رسمی دولت در روز یک‌شنبه، اعلام افزایش غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد مورد توافق در «برجام»، به پنج درصد خواهد بود.

رسانه‌های ایران، گزارش داده‌اند که قرار است روز ۱۶ تیر ماه عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام، علی ربیعی، سخنگوی دولت، و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در نشست خبری برای اعلام اقدامات جدید تهران شرکت کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در آستانه بیانیه رسمی تهران در روز یک‌شنبه، تلفنی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا گفته در این گفت‌وگو آقای روحانی تاکید کرده اقدامات اخیر ایران «کاملا در چارچوب برجام و برای حفظ آن» بوده است. او در عین حال خواستار لغو همه تحریم‌ها شده و گفته این اقدام «می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد».

دولت دونالد ترامپ، در بهار گذشته از توافق اتمی دولت باراک اوباما، پنج کشور دیگر و تهران، خارج شد. آقای ترامپ این توافق را ناکارآمد می‌داند و می‌گوید نه در درازمدت جلوی برنامه هسته‌ای تهران را می‌گیرد و نه مانع از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه‌هایی مانند توسعه موشک‌های بالیستیک شده‌است.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفته امانوئل مکرون بر ادامه مذاکرات با تهران و دیگر طرف‌های مربوط «برای آن‌که به کاهش تنش‌ها در پیوند با موضوع [برنامه] اتمی ایران» بیانجامد، ادامه می‌دهد.

حسن روحانی در گفت‌وگو با مکرون تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ایالات متحده را «یک حرکت تروریستی» و «جنگ اقتصادی تمام‌عیار» توصیف کرده و هشدار داده «تداوم این جنگ اقتصادی می‌تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود».

دولت آمریکا با تاکید بر این‌که ایران «عامل اصلی» بحران و کشمکش در خاورمیانه است، خواستار «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی شده‌است. مقام‌های دولت ترامپ تاکید کرده‌اند خواستار آن هستند که حکومت ایران «به‌هنجار» شود و تا آن زمان نیز کارزار فشار حداکثری ادامه پیدا خواهد کرد. واشینگتن می‌گوید تحریم‌ها، مردم ایران را هدف نگرفته‌است.

تهران می‌گوید آمریکا از تعهدات بین‌المللی خود در توافق اتمی که توسط دولت پیشین آن امضا شده بود خارج شده‌است. جمهوری اسلامی پس از آن‌که اقدامات طرف‌های اروپایی در کاهش شدید فروش نفت و دیگر دادوستدها تاثیر چندانی نگذاشتند، اقدامات تازه، از جمله در زمینه غنی‌سازی را پی گرفته‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، چندی پیش، اقدامات ایران را «اخاذی از جامعه جهانی و تهدید امنیت منطقه‌ای» توصیف کرده بود. ترامپ نیز روز جمعه ۱۴ تیرماه بار دیگر به ایران هشدار داد که باید «خیلی محتاط» باشد.

رویترز، ایسنا، ایرنا، رادیو فردا/ت