همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین پایان یافت؛ تهدید دوباره روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای

یک عضو جمهوری خودخوانده خلق لوهانتسک در حال رای دادن برای الحاق این استان به روسیه

همزمان با پایان رای‌گیری در همه‌پرسی مربوط به الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه، دمیتری مدودف، نایب رییس شورای امنیت روسیه، روز سه‌شنبه پنجم مهر بار ديگر در مورد کاربرد سلاح هسته‌ای به اوکراین و غرب هشدار داد.

همزمان، کشورهای اروپایی به سرعت تحقیق در مورد نشت مشکوک در دو خط لوله انتقال گاز روسیه از طریق دریای بالتیک را آغاز کردند که ممکن است از سرگیری انتقال گاز از روسیه به آلمان را به تاخیر بیاندازد.

دولت روسیه که در گذشته دلیل توقف انتقال گاز به اروپا را بروز نقض فنی در خط لوله‌ها اعلام کرده بود، ادعا کرد که دلیل نشت ممکن است خرابکاری باشد ولی مسئول این خرابکاری را معرفی نکرد و خواستار انجام تحقیقات شد.

تحت تاثیر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های شدید غرب علیه مسکو، بهای انرژی و مواد غذايی به شدت افزایش یافته و بسیاری از کشورهای اروپايی ممکن است در فصل زمستان با کمبود سوخت مواجه شوند.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر سابق و نایب رئیس فعلی شورای امنیت روسیه، روز سه‌شنبه بار دیگر در مورد کاربرد جنگ افزارهای هسته‌ای هشدار داد.

کارشناسان غربی معتقدند که هدف از این هشدارها جلوگیری از ضد حمله اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی است که در پی برگزاری همه‌پرسی قرار است به خاک روسیه الحاق شوند.

تفاوت هشدار اخیر دمیتری مدودف با هشدارهای قبلی مقامات روسیه این است که پیش‌بینی می‌کند در صورت کاربرد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه اوکراین، نیروهای ناتو به دلیل نگرانی از شروع یک جنگ هسته‌ای تمام عیار وارد یک جنگ مستقیم در اوکراین نخواهند شد.

آقای مدودف در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «من معتقدم که حتی در چنین شرایطی ناتو مستقیما وارد جنگ اوکراین نمی‌شود. عوام‌فریبان در اروپا و آن سوی اقیانوس نمی‌خواهند در یک آخرالزمان هسته‌ای بمیرند».

رای‌گیری در همه‌پرسی الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه امروز به پایان می‌رسد. اوکراین و قدرت‌های غربی این همه‌پرسی را به عنوان يک رای‌گيری نمایشی و غیرقانونی محکوم و اعلام کرده‌اند که نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

بیشتر در این باره: اوکراین می‌گوید روسیه حملات با پهپادهای تهاجمی ایرانی را افزایش داده است

همه‌پرسی برای الحاق مناطق اشغالی در چهار استان دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون به خاک روسیه برگزار می‌شود. ساکنان این چهار استان حدود ۱۵ درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می‌دهند ولی تمامی قلمرو این استان‌ها در تصرف ارتش روسیه نیست.

دولت آمریکا و ناتو تاکنون به شکل علنی اعلام نکرده‌اند که با احتمال حمله اتمی روسیه به اوکراین چگونه مقابله خواهند کرد ولی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت واشینگتن در تماس خصوصی، «پیامدهای فاجعه‌بار» چنین اقدامی را برای روسیه تشریح کرده است.

میخايلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ با یک رسانه سوئیسی گفت اوکراین خود را برای احتمال حمله هسته‌ای آماده می‌کند ولی مسئولیت مهار روسیه بر عهده قدرت‌های هسته‌ای است.

او افزود: «در صورت حمله هسته‌ای روسیه به اوکراین مردم را باید به کجا منتقل کنیم؟ به همین دلیل کاربرد سلاح هسته‌ای موضوعی مربوط به امنیت بین‌المللی است و صرفا به اوکراین محدود نمی‌شود».

آقای پودولیاک در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرد تمامی شهروندان اوکراینی که به برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغالی کمک کرده‌اند خائن تلقی می‌شوند و به حداقل پنج سال زندان محکوم خواهند شد.

مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که فهرستی از این افراد تهیه شده است و مردم ساکن این مناطق با زور مجبور شده‌اند در همه‌پرسی شرکت کنند.

وزارت دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه گفت به احتمال فراوان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز هشتم مهر در یک سخنرانی در جلسه دوما الحاق این مناطق به خاک روسیه را اعلام خواهد کرد.

همزمان، درگیری‌های سنگین بین دو طرف در چندین جبهه ادامه دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دوشنبه شب در پیام ویدئویی خود گفت استان دونتسک در شرق کشور در حال حاضر مهمترین هدف استراتژیک هر دو طرف است.

به گفته او، به‌دلیل تهاجم ارتش روسیه به سمت غرب و جنوب درگیری‌های شدید ادامه دارد.

نیروی هوایی اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که در جریان یک حمله پهپادی روسیه به ناحیه میکولائیف در جنوب این کشور، سه پهپاد ایرانی دیگر را سرنگون کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر