دانشگاه الزهرا سپیده رشنو را تعلیق کرد؛ «بعد از دو ترم تعلیقی، با پوشش اختیاری به دانشگاه می‌روم»

خانم رشنو در برگه دفاع خود برای کمیته انضباطی نوشته است: «به عنوان یک شهروند برای لباسی که می‌پوشم حق انتخاب دارم»

دانشگاه الزهرا سپیده رشنو، زن جوانی را که سه ماه پیش از مرگ مهسا امینی در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و شکنجه شده بود، به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرد.

خانم رشنو روز شنبه،‌ ۲۳ اردیبهشت در اینستاگرام خود نوشته به او گفته بودند «۲ ترم به مرخصی برو» که او نپذیرفته و تعلیق شده است.

در برگه شورای انضباطی دانشجویان به تاریخ ۲۷ فروردین خطاب به این دانشجو نوشته شده که احضار او به این کمیته بر اساس «گزارش واصله» و عدم توجه به «تذکر لسانی» حراست دانشگاه صورت گرفته است.

بیشتر در این باره: وکیل رَشنو: حال سپیده مساعد است؛ خانواده موکل من به‌شدت تحت فشار هستند

خانم رشنو در برگه دفاع خود و در پاسخ به این شورا نوشته است: «به عنوان یک شهروند برای لباس که می‌پوشم حق انتخاب دارم.»

او در پست اینستاگرامی خود تأکید کرده که پس از ۲ ترم تعلیقی، با «پوشش اختیاری» به دانشگاه خواهد رفت.

این داستان‌نویس و ویراستار در تیرماه سال گذشته در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و شکنجه شد و در ادامه به پنج سال حبس تعلیقی و نوشتن «پژوهشی» ۱۱۰ صفحه‌ای درباره آن چه «ادب و وطن‌دوستی» خوانده شده، محکوم شد.

خانم رشنو پس از آن بازداشت شد که ویدئویی از اعتراض او به یک زن محجبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این زن محجبه به نام رایحه ربیعی در اتوبوس به حجاب خانم رشنو ایراد گرفته و تهدید کرده بود که ویدئوی او را به «سپاه» می‌دهد، تهدیدی که بلافاصله عملی کرد.

چند هفته پس از ابراز نگرانی گسترده از وضعیت نامعلوم او و به راه‌ افتادن طوفان توئیتری با هشتگ «سپیده کجاست؟»، تلویزیون حکومتی ایران در یک گزارش، اعتراف اجباری او را نشان داد، در حالی‌ که آثار ضرب و جرح بر صورت او نیز دیده می‌شد.

او پس از پخش اعتراف اجباری در تلویزیون و برگزاری اولین جلسه محاکمه‌اش، روز سه‌شنبه، هشتم شهریور ۱۴۰۱، با وثیقه هشتصد میلیون تومانی موقتاً آزاد شد.

برادر سپیده رشنو و همچنین وکیل او، با انتشار عکس‌هایی در توئیتر، خبر بیرون‌ آمدن او از زندان را اعلام کردند.

بیشتر در این باره: سپیده رشنو، معترض به حجاب اجباری، به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد

بیرون‌ آمدن رشنو از زندان یک روز پس از برگزار شدن نخستین جلسه محاکمه او رخ می‌دهد، محاکمه‌ای که برادرش، سامان، ادعا کرد به‌طور علنی برگزار شد، اما جز چند عکس هنوز هیچ گزارشی از آن منتشر نشد.

بر اساس گزارش‌ها این شهروند معترض به حجاب اجباری، پیش از پخش تلویزیونی این «اعترافات» ضرب‌وشتم شده بود.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ از قول «یک منبع مطلع» نوشته بود که یک ماه پیش از این، یعنی روز ۳۰ تیرماه، «سپیده رشنو همراه با تعداد زیادی مأمور، شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به‌دلیل خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی از او عکسبرداری شود».

بر اساس اظهارات شاهدان عینی، خانم رشنو در زمان انتقال به بیمارستان، کاهش فشار خون داشته، بی‌رمق بوده و به دشواری حرکت می‌کرده است.

پیش از انتشار پست اینستاگرامی اخیر خانم رشنو درباره تعلیق از دانشگاه الزهرا، مدت‌ها بود که هیچ خبری از او در شبکه‌های اجتماعی نبود.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ پ، م/ ب، ب