پروازها از اروپا به آمریکا برای ۳۰ روز ممنوع شد؛ هشدار اروپا درباره تبعات اقتصادی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه ۲۱ اسفند از آغاز ممنوعیت ورود مسافران از اروپا به ایالات متحده تا ۳۰ روز خبر داد، رئیس شورای اروپا نسبت به اثر مختل‌کننده این تصمیم بر اقتصاد کشورها هشدار داد.

به گفته دونالد ترامپ ممنوعیت سفر از ۲۶ کشور اروپایی از ۵ بامداد روز شنبه ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) اجرا می‌شود اما بریتانیا شامل این ممنوعیت نیست.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود گفت که این ممنوعیت شامل باربری هوایی نیز می‌شود اما پس از آن در توئیتی نوشت که این ممنوعیت «تنها برای افراد است نه کالاها.»

بر اساس توضیحات مقام‌های آمریکایی افرادی مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا از اروپا می‌شوند که شهروند آمریکا نباشند و در چهارده روز پیش از سفر، در یک یا چند کشور عضو پیمان شنگن حضور داشته‌اند.

کشورهای شنگن شامل همه کشورهای اتحادیه اروپا به‌جز رومانی، بلغارستان، کرواسی و ایرلند است. سوئیس، نروژ و ایسلند هم در شنگن عضویت دارند. بریتانیا که در شنگن نیست و از اتحادیه اروپا نیز خارج شده مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا نمی‌شود.

در همین حال برای اروپاییانی که در آمریکا خانواده درجه یک دارند معافیت‌هایی در نظر گرفته شده است. همچنین شهروندان آمریکایی که بخواهند از اروپا به آمریکا بازگردند باید ابتدا تست بشوند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود کشورهای اروپایی را سرزنش کرد که به موقع علیه «ویروس خارجی» اقدام نکرده‌اند و اکنون اروپایی‌ها این ویروس را با خود به بخش‌هایی از آمریکا آورده‌اند.

در واکنش به اعلام این تصمیم‌ها، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در توئیتی نوشت که «پیرو ممنوعیت سفر از سوی دونالد ترامپ، ما امروز وضعیت را ارزیابی می‌کنیم.»

او افزود: «باید جلوی اختلال در اقتصاد گرفته شود و اروپا در حال برداشتن تمام گام‌ها برای مهار کردن ویروس کووید ۱۹و محدود کردن تعداد مبتلایان و حمایت از تحقیقات مربوطه است.»

در پی اعلام خبر ممنوعیت سفر، به نوشته خبرگزاری رویترز، معاملات آتی بورس اوراق بهادار اروپا روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود نسبت به اواسط سال ۲۰۱۶ سقوط کرده است.

پس از نطق تلویزیونی دونالد ترامپ، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هم در بیانیه‌ای توضیحات بیشتری در خصوص ممنوعیت ورود از اروپا به آمریکا ارائه کرد.

چاد ولف، کفیل وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است که در ۴۸ ساعت آینده در بیانیه‌ای تشریح خواهد کرد که چگونه شهروندان آمریکایی که در حوزه کشورهای شینگن سفر کرده‌اند، از فرودگاه‌های تعیین شده به آمریکا مسافرت کنند.

شمار قربانیان ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا تا روز چهارشنبه به ۳۸ نفر رسید. به گزارش رویترز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا یک هزار و ۲۶۷ نفر است.

با شیوع ویروس کرونا در آمریکا، فرمانداران و مقام‌های محلی با توجه به میزان گستردگی شیوع این ویروس تدابیری را اتخاذ کرده‌اند.

ایالت واشینگتن که بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا را دارد، در بخش‌هایی از این ایالت مدارس را برای دو هفته تعطیل کرد.

جی انسلی، فرماندار ایالت واشینگتن، روز چهارشنبه تجمع بیش از ۲۵۰ نفر را در منطقه سیاتل ممنوع کرد.

فرماندار ایالت نیویورک هم اعلام کرده است٬ با افزایش شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا٬ کلیه دانشگاه‌های دولتی در این ایالت تعطیل و کلاس ها به صورت آنلاین ادامه می‌یابند.

سازمان لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا NBA از لغو مسابقات بسکتبال در این کشور خبر داده است.