تاکید آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا بر لزوم احیای دموکراسی در میانمار

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند از زمان وقوع کودتای روز اول فوریه تاکنون ۷۰ نفر در تظاهرات بر اثر تيراندازی نیروهای امنیتی میانمار کشته شده‌اند.

کاخ سفید می‌گوید، رهبران آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا روز جمعه ۲۲ اسفند در جریان مذاکرات خود بر همکاری برای احیای دموکراسی در میانمار تاکید کردند.

همزمان دولت بریتانیا، که میانمار سابقا مستعمره آن بود، در بیانیه‌ای با اشاره به گسترش خشونت و تنش‌های سیاسی پس از کودتای نظامیان به شهروندان خود هشدار داد که خاک میانمار را ترک کنند.

به گزارش رویترز٬ کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت رهبران آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا روز جمعه علاوه بر تبادل نظر در مورد مقابله با توسعه طلبی‌های چین در شرق آسیا در مورد «حمایت از مردم میانمار و تقویت مقاومت دمکراتیک» در آن کشور نیز گفت‌وگو کردند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند از زمان وقوع کودتای روز اول فوریه تاکنون ۷۰ نفر در تظاهرات بر اثر تيراندازی نیروهای امنیتی میانمار کشته شده‌اند.

روزجمعه در نقاط مختلف میانمار مراسم یادبود تعدادی از این قربانیان برگزارشد. پنجشنبه یکی از خونین‌ترین روزها در ناآرامی‌های میانمار بود و طبق گزارش‌ها حداقل ۱۲ نفر کشته شدند.

دولت کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که تبادل اطلاعات نظامی با میانمار را متوقف خواهد کرد و کمک‌های مالی به آن کشور در چارچوب طرح‌های توسعه خارجی را مورد بازبینی قرار می دهد.

دولت روسیه نیز که با نظامیان میانمار مناسبات نزدیکی دارد از افزایش خشونت در آن کشور ابراز نگرانی کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت:«روند حوادث در میانمار به اعتقاد ما نگران کننده و گزارش‌ها نشان می دهد که تعداد قربانیان غیرنظامی رو به افزایش است.»

تصاویری که توسط شاهدان عینی و خبرگزاری‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می دهند که روز جمعه نیز در اکثر شهرهای بزرگ میانمار تظاهرات برگزار شده و نیروهای پلیس با خشونت این اجتماعات را متفرق کرده اند.

وزارت خارجه لهستان اعلام کرد که یک خبرنگار لهستانی بازداشت شده است. این دومین مورد از بازداشت خبرنگاران خارجی توسط نیروهای امنیتی میانمار است.

فعالان محلی در شهر هاخا در غرب میانمار می گویند پلیس ضد شورش و ارتش در تعقیب معترضان به ساختمان یک بیمارستان یورش برده و بیش از ۳۰ بیمار را به زور از بیمارستان بیرون کرده اند.

حمله به بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و حتی برخی از ادارات دولتی تاکتیک جدید ارتش میانمار برای مقابله با نافرمانی مدنی کادر درمانی، دانشجویان و کارمندان نهادهای دولتی است.

نظامیان حاکم بر میانمار روز پنجشنبه آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی کشور را که در اولین روز کودتا همراه با تعداد کثیری از سیاستمداران بازداشت شد، به فساد مالی و دریافت مبالغ غیرقانونی متهم کرد.

وکیل آنگ سان سوچی روز جمعه این اتهامات را «مسخره» توصیف کرد.

بازرس حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در جلسه شورای حقوق بشر ضمن رد ادعاهای حکومت نظامی میانمار مبنی بر «رعایت حداکثر خویشتن داری» خواستار اعمال فشار جامعه بین المللی با هدف لغو «مصونیت و عدم مسئولیت پذیری» فرماندهان ارتش میانمار شد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر