لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

«محاکمه رهبران بهايی در ايران به پایان رسید»


هفت تن از رهبران جامعه بهاییان ایران که حدود دو سال است به زندان افتاده اند.
هفت تن از رهبران جامعه بهاییان ایران که حدود دو سال است به زندان افتاده اند.
گزارش ها حاکی است دادگاه هفت تن از جامعه بهاييان ايران که حدود دو سال است به زندان افتاده اند، روز دوشنبه و پس از سه روز، به پايان رسيده است.

ديان علايی، نماينده جامعه بهاييان در اروپا در گفت و گو با راديو فردا تاييد کرد که اين محاکمه به پايان رسيده اما هنوز حکمی صادر نشده است.

خانم علايی گفت: «محاکمه از روز شنبه اين هفته شروع شد و امروز دوشنبه به پايان رسيد.» وی افزود که اين هفت تن به روابط با کشورهای خارجی، اقدام بر عليه امنيت کشور و همچنين افساد فی الارض متهم شده اند.

ديان علايی همچنين گفت که اين هفت تن فقط به امور روحانی و اداری جامعه بهاييان رسيدگی می کردند و هيچ خلافی مرتکب نشده اند و دستگيری و دادگاه آنها نشانه نقض حقوق بشر در مورد بهاييان ايرانی است.

فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم حدود دو سال پيش دستگير شدند. خانم ثابت نیز در ١٤ اسفند ١٣٨٦ و شش نفر ديگر در ۲۵ ارديبهشت ١٣٨٧ دستگير شده اند.

برپایه گزارش جامعه بهاييان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار تن ايرانی پيروی آيين بهايی در ايران زندگی می کنند.

خانم علايی همچنين گفته است که رهبران بهايی در اين دادگاه از داشتن حق وکيل برخوردار بوده اند و چهار وکيل از کانون مدافعان حقوق بشر وکالت آنها را برعهده داشته اند.

وی افزود که البته شيرين عبادی از وکلای اين پرونده است اما در ايران حضور ندارد ولی عبدالفتاح سلطانی، هادی اصفهانی زاده و مهناز پراکن، وکلای مدافع اين پرونده بوده اند.

بانی دوگال، نماينده ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل نیز گفته است: «ما تأييد می کنيم که جلسه دادگاه در تهران تشکيل شده و به نظر می‌رسد که اين دادگاه خاتمه يافته است اما در حال حاضر هيچ اطلاع بيشتری در اين زمينه نداريم.»
XS
SM
MD
LG