لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

دولت کویت کشف «شبکه جاسوسی ایران» را تایید کرد


شیخ جابر الصباح، وزیر کشور کویت
شیخ جابر الصباح، وزیر کشور کویت
مقام‌های کویتی و سعودی برای نخستین بار تایید کردند، که یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در شیخ ‌نشین کویت کشف شده است.

شاهزاده، نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان، روزچهارشنبه اعلام کرد که کویت یک شبکه جاسوسی وابسته به سپاه پاسداران را کشف و متلاشی کرده است.

شیخ جابر الصباح، وزیر کشور کویت نیز، که در نشست مقام‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت کرده بود، در حاشیه این نشست اظهار داشت هم‌اکنون تحقیقات از بازداشت‌شدگان ادامه دارد.

وزیران کشور کویت و سعودی با این حال از ذکر جزییات بیشتر در این باره خودداری کردند.

روزنامه کویتی القبس روز شنبه گذشته، طی مطلبی نوشت دست کم هفت نفر از اعضای یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران که در پلیس و ارتش کویت فعالیت می‌کردند، بازداشت شده‌اند. دراین گزارش آمده است که این افراد، از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی اطلاعات جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌داده‌اند.

در پی انتشار این گزارش، شماری از نمایندگان پارلمان کویت از دولت این کشور خواستند بر سر مسئله امنیت کویت مماشات نکند و از جمله از خواستار اخراج سفیر ایران شدند.

در واکنش به این گزارش‌ها، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران و نیز سفارت ایران در کویت با رد ادعاهای مطرح شده، چنین گزارش‌هایی را در راستای خدشه وارد کردن به روابط دو کشور ارزیابی کردند.

روز چهارشنبه، وزیر کشور کویت، در نشست مقام‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس از این کشورها خواست که همکاری‌های امنیتی خود را ارتقا دهند.

وزیر کشور کویت گفت: «توافق امنیتی (میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس) نیاز به بازنگری فوری دارد تا بتوان با رویدادهایی که رخ می‌دهد، برخورد مناسب کرد.»

در همین حال روزنامه کویت تایمز گزارش داده است که حامد العثمان، دادستان کویت، درج هرگونه خبر درباره این «شبکه جاسوسی» را ممنوع اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، این تصمیم پس از آن اتخاذ شده است که دو عرب «بی‌وطن» که مظنون به همکاری با این شبکه هستند، هرگونه ارتباط با این شبکه را رد کردند.

این گزارش می‌افزاید مسئولان امنیتی کویت به زودی کار بازجویی و تحقیق از هفت مظنون دیگر را آغاز می‌کنند.
XS
SM
MD
LG