لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

مدیر فراری بانک ملی خانه سه میلیون دلاری را به دو دلار فروخت


خانه دو دلاری محمودرضا خاوری در تورونتو
خانه دو دلاری محمودرضا خاوری در تورونتو
طبق اسناد معاملات ملکی که از اموال محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی ایران، برملا شده است، وی و همسرش برای سبک کردن دارایی‌های خود یک خانه سه میلیون دلاری در شهر تورنتوی کانادا را به نام دختر خود کرده‌اند.

روزنامه‌های چاپ کانادا گزارش می‌دهند که این اقدام آقای خاوری در هفته‌های اخیر و پس از فرار وی از ایران به کانادا صورت گرفته است. رئیس سابق بانک ملی ایران که دارای تابعیت کانادا نیز هست چندی پیش در ارتباط با پرونده اختلاس سه میلیارد دلاری در شبکه بانکی ایران به شکل ناگهانی از کشور خارج شد و تاکنون به ایران بازنگشته است.

در همین حال دولت کانادا در حال بررسی راه‌هایی برای لغو تابعیت اوست و به همین خاطر اموال و دارایی‌های آقای خاوری در کانادا اکنون زیر ذره‌بین قرار گرفته است. اسناد معاملات ملکی نشان می‌دهد که آقای خاوری و همسرش اخیرا تمام بدهی مربوط به وام این خانه را پرداخت کرده و سپس آن را به بهای نمادین دو دلار به دختر خود پرندیس خاوری منتقل کرده‌اند.

طبق اسناد معاملات ملکی در شهر تورنتوی کانادا، این خانه که در خیابان «سان کرست» واقع است در سال ۲۰۰۷ توسط آقای خاوری و همسرش خریداری شده است. در سند انتقال این ملک به دخترشان طبق سنت مرسوم در معاملات نمادین قید شده است که «این ملک به خاطر عشق و علاقه به دخترمان منتقل می‌شود»، جمله‌ای که نشان می‌دهد این خانه هدیه‌ای از سوی والدین به خانم پرندیس خاوری است.

پرونده اختلاس چند میلیارد دلاری در شبکه بانکی ایران که بزرگ‌ترین مورد اختلاس علنی شده در تاریخ جمهوری اسلامی توصیف شده، نه تنها دولت محمود احمدی‌نژاد، بلکه دامن سایر مقام‌ها و ارگان‌های حکومتی را نیز گرفته و آنها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

برخی از مقامات حکومتی و رسانه‌ها در ایران محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی، را متهم کرده‌اند که در این اختلاس دست داشته و به همین خاطر از کشور خارج شده و از مقام خود استعفا کرده است.

قابل توجه این که این خانواده یک منزل دیگر در خیابان «هالیوود» دارند که به نام همسر آقای خاوری است و ارزش آن حدود ۶۰۰ هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

به گزارش روزنامه‌های کانادایی، موضوع انتقال مالکیت این خانه اولین بار توسط یک هفته‌نامه فارسی‌زبان متعلق به جامعه ایرانیان ساکن تورنتو به نام «هفته» برملا شده است.

گذشته از مورد اختلاس در سیستم بانکی ایران، آقای خاوری به خاطر مقام خود به عنوان رئیس بانک ملی نیز از سال‌ها پیش در فهرست تحریم‌های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا و دولت‌های آمریکا و کانادا قرار داشته است. این دولت‌ها مدعی‌اند بانک ملی ایران از جمله موسسات مالی جمهوری اسلامی است که در فعالیت‌های تروریستی و برنامه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای ایران مشارکت دارد.

صاحب‌نظران امور امنیتی در آمریکا می‌گویند که محمودرضا خاوری مسلما گنجینه بزرگی از اطلاعات مربوط به فعالیت‌های پنهانی و غیرقانونی بانکی ایران را در اختیار دارد و از مقامات کانادا خواسته‌اند که در این زمینه از وی بازجویی کنند.

آوی جوریش، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این باره می‌گوید که دولت کانادا به خاطر مقام ارشد آقای خاوری در سیستم مالی و بانکی ایران که از سال‌های پیش مورد تحریم بوده، باید تمام دارایی‌های وی را ضبط کند. در همین حال این مقام سابق دولت آمریکا می‌افزاید که به نفع آقای خاوری است که در برابر دریافت نوعی مصونیت از سوی دولت کانادا با دولت این کشور همکاری کند.

بانک ملی ایران یکی از ۲۷۹ موسسه مالی و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی است که طبق مقرراتی که دولت کانادا در سال ۲۰۱۰ در مورد مناسبات اقتصادی با ایران تصویب کرده، هرگونه معامله‌ای با آن غیرقانونی است.

طبق اسنادی که توسط وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» از گفت‌وگوهای بین مقامات آمریکایی و کانادایی برملا شده است، دولت کانادا در سال ۲۰۰۳ درخواست بانک ملی ایران برای فعالیت در کانادا را رد کرده است.

با این همه محمودرضا خاوری که ظاهرا در آن سال‌ها برای بانک سپه ایران کار می‌کرده است که آن نیز در فهرست موسسات تحریم شده بود، در سال ۲۰۰۵ تابعیت کانادا را دریافت کرده است. خانواده وی از سال ۲۰۰۱ در شهر تورنتو خانه و مستغلات داشته‌اند و پسر وی مدیر موسسه‌ای به نام آژانس مسافرتی تورنتو بود که چندی پیش منحل شد.
XS
SM
MD
LG