لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

سخنرانی فعالان مدنی در دومين روز از اعتصاب غذای عده ای از ايرانيان در نیویورک


اعتصاب غذای فعالان سیاسی و مدنی در مقابل دفتر سازمان ملل (عکس: وبلاگ چشمان باز و بسته)
اعتصاب غذای فعالان سیاسی و مدنی در مقابل دفتر سازمان ملل (عکس: وبلاگ چشمان باز و بسته)
در دومين روز از اعتصاب غذای جمعی از ايرانيان مقيم آمريکا در مقابل دفتر سازمان ملل متحد، تعدادی از روشنفکران و فعالان سياسی و مدنی سخنرانی کردند.

گروهی از ايرانيان مقيم آمريکا، در اعتراض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در ايران و خشونت عليه معترضان، مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در نيويورک دست به اعتصاب غذا زده اند. اين اعتصاب غذا که از روز چهارشنبه آغاز شده روز جمعه به پايان می رسد.

به گزارش خبرنگار راديو فردا از نيويورک، در آغاز دومين روز اين اعتصاب غذا، اکبر گنجی، روزنامه نگار و فعال سياسی، تاکيد کرد که اين اعتصاب در اعتراض به نقض حقوق بشر و دفاع از حقوق زندانيان سياسی برگزار می شود.

آقای گنجی اضافه کرده است: جمع حاضر در اين اعتصاب غذا مخالف هرگونه حمله نظامی به ايران و تحريم عليه اين کشور است.

پس از آقای گنجی، شهرنوش پارسی پور، نويسنده، در سخنرانی خود بر نقش اينترنت در جنش سبز در ايران تاکيد کرد.

شهرنوش پارسی پور اضافه کرد : مردم بدون هيچ طرحی جنبش سبز را به پيش می برند و هر فرد در اين جنبش نقش رهبری دارد.

خانم پارسی پور همچنين گفت: برخی از شعارهايی که اين روز ها در ايران مطرح می شود وی را اذيت می کند.

شهرنوش پارسی پور به استفاده از کلمه «مرگ» در شعار ها اشاره کرد و گفت: سی سال است در ايران شعار مرگ بر آمريکا سر داده می شود و در روز جمعه ديدم که مرگ بر روسيه و چين نيز سر داده شد. بايد با هر شعار «مرگ» مخالفت کرد و بهتر است به جای مرگ از کلمات ديگری شود. مثلا به جای مرگ بر روسيه گفته شود روسيه حيا کن.

پس از شهرنوش پارسی پور، عبدی کلانتری پيام محمدرضا نيکفر به اعتصاب غذای در مقابل سازمان ملل را قرائت کرد.

مهدی سخر خيز، فرزند عيسی سحر خيز، که هم اکنون در زندان به سر می برد، نيز در اين مراسم سخنرانی کرد و گفت: در بازداشتگاه، ماموران پدرش را مورد ضرب و شتم قرار داده و دنده های او را شکسته اند.

مهدی سحرخيز همچنین گفت که پدرش، در تماس تلفنی کوتاهی با اعضاء خانواده خود، از ايرانيان خارج از کشور خواسته تا عليه شرکت «نوکيا» اقامه دعوا کنند.

آقای سحرخيز گفته است که ماموران امنيتی جمهوری اسلامی، با بهره گيری از فن آوری هايی که اين شرکت فنلاندی به ايران فروخته، موفق به رديابی و بازداشت گروه زيادی شده اند.

در ادامه اين مراسم، مهرداد مشايخی، استاد دانشگاه جرج تاون واشينگتن، نيز از منظر جامعه شناسی نکاتی را درباره تغييرات نسلی در ايران بيان کرد.

وی گفت: نسل حاضر در جنبش کنونی با نسل کودتای ۲۸ مرداد، نسل انقلاب و نسل اصلاحات در سال ۱۳۷۶ متفاوت است و هيچ کدام از نسل های قبلی نيست، ولی همه محاسن نسل های گذشته را به همراه دارد.

آقای مشايخی در توضيح عناصر اين نسل جديد همچنين گفت: اين نسل جهانی فکر می کند و جهانی نيز عمل می کند ، نگاه ايدئولوژيک ندارد و به دنبال آرمانشهر نيست.

نوام چامسکی، زبانشناس و روشنفکر آمريکايی، نيز بعداز ظهر روز پنجشنبه در مراسم اعتصاب غذای مقابل سازمان ملل حاضر شد.

اين اعتصاب غذا روز جمعه به پايان خواهد رسيد.
XS
SM
MD
LG