لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

دستکاری نام خلیج فارس بار دیگر جنجال آفرید


اختراع نام «خلیج عربی» برای خلیج فارس در دهه 1960 و همزمان با اوج گیری پان عربیسم در کشورهای عرب صورت پذیرفت .
اختراع نام «خلیج عربی» برای خلیج فارس در دهه 1960 و همزمان با اوج گیری پان عربیسم در کشورهای عرب صورت پذیرفت .

موزه لوور پاریس، در آخرین شماره راهنمای خود کلمه «فارس» را از عبارت «خلیج فارس» حذف کرده و به جای آن، واژه «خلیج» را به کار برده است.


این اقدام، اعتراض وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با بیان این که تهران به تازگی از مساله حذف کلمه "فارس" از عبارت خلیج فارس در راهنمای لوور آگاه شده است گفت: «سفارت جمهوری اسلامی در پاریس مطمئنأ مراتب اعتراض خود را رسمأ اعلام خواهد داشت و مساله را دنبال خواهد کرد.»


این اقدام موزه لوور در حالی صورت می پذیرد که مسئولین این موزه از مدت ها پیش طرح گشایش یک شعبه از لوور در امارات متحده عربی را در دست بررسی دارند.


پاریس برای گشایش شعبه ای از قدیمی ترین موزه جهان در ابوظبی، به گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، قرار است مبلغی نزدیک به یک میلیارد دلار از امارات دریافت کند. علاوه بر این به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت در سفر اخیر خود به فرانسه هفت میلیون و پانصد هزار دلار به این موزه اهدا کرده است.


طرح گشایش شعبه لوور در ابوظبی، پایتخت امارات، شدیدأ مورد حمایت ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه قرار دارد.



پاریس برای گشایش شعبه ای از قدیمی ترین موزه جهان در ابوظبی، قرار است مبلغی نزدیک به یک میلیارد دلار از امارات دریافت کند.

اما این نخستین باری نیست که نام خلیج فارس برای ایران و ایرانیان مساله ساز می شود.


حدود دو سال پیش، در سال 2004 میلادی، نشریه وزین نشنال جئوگرافیک نام خلیج فارس را در نقشه های خود به "خلیج عربی" تغییر داد؛ اقدامی که خشم تمامی ایرانیان را در نقاط مختلف دنیا برانگیخت و پژواک آن در محافل سیاسی و کانون های مطبوعاتی نیز به گوش رسید.


به دنبال اعتراضات گسترده وزارت خارجه، سرانجام نشنال جئوگرافیک رسمأ از ایران پوزش خواست و نام خلیج فارس را بار دیگر جایگزین عبارت "خلیج عربی" کرد.


اما در آن سال، گذشته از واکنش رسمی جمهوری اسلامی، ایرانیان نیز با یاری جستن از امکانات شبکه جهانی اینترنت، به این اعتراضات رنگ و بوی مردمی تر و ابعادی گسترده تر بخشیدند.


راهکار ایرانیان معترض، تهیه و راه اندازی صفحه ای بود که بمب گوگلی خوانده می شود.


این صفحه اینترنتی که با نام Arabian Gulf "خلیج عربی" طراحی شده، حاوی چنین عباراتی است: «خلیجی که به دنبالش می گردید یافت نشد. هیچ منطقه آبی با این نام هرگز وجود نداشته است. نام صحیح، خلیج فارس است که همیشه فارس بوده و همیشه هم خواهد بود.»


با کلیک چند هزارباره ایرانیان بر روی پیوند یا لینک این صفحه، موتور جستجوگر گوگل که ارجحیت یافت مطالبش بر پایه دفعات کلیک است، به صورت خودکار این صفحه را در نخستین جایگاه خود ثبت کرد.


حتی هم اکنون نیز پس از دو سال، در صورت جستجوی نام Arabian Gulf در گوگل، نخستین صفحه ای که یافت می شود، همین بمب گوگلی خواهد بود.


اگر چه خلیج فارس همواره نام رسمی برای این خلیج بوده، اما کشورهای عربی طی دهه های گذشته از بکار بردن این نام خودداری کرده و به جای آن از عبارت "خلیج عربی" استفاده می کنند.


اختراع نام "خلیج عربی" برای خلیج فارس در دهه 1960 و همزمان با اوج گیری پان عربیسم در کشورهای عرب صورت پذیرفت و هم اکنون استفاده نام خلیج فارس در برخی کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی ممنوع است.


به دنبال بالا گرفتن مجادلات، سرانجام سازمان ملل متحد با انتشار دو رهنمود نگارشی در سال های 1994 و 1999 بر لزوم بکارگیری نام خلیج فارس صحه نهاد.


XS
SM
MD
LG