لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

آخرین لحظات عمر صدام، چگونه گذشت؟


طلوع آفتاب در روز شنبه در بغداد؛ صدام حسین پیش از این طلوع اعدام شد ...
طلوع آفتاب در روز شنبه در بغداد؛ صدام حسین پیش از این طلوع اعدام شد ...

ديکتاتور نظامی عراق که بيش از دو دهه حاکميت در اين کشور به گفته بسیاری از فعالان حقوق بشر، حقوق مدنی مردم عراق را پايمال کرده بود و با حمله نظامی به کويت، حقوق بين المللی را به چالش کشيده و با کشتار کردها با حمله شيميايی، قوانين بشری را زير پا گذاشت، روز شنبه به دار آویخته شد و با مرگش، صفحاتی از تاريخ هم با او مدفون شد .


تناقض در اسلام


ديکتاتور عراق که حتی تا پای مرگ به مسلمان بودن خود اشاره می کرد و قرآن با خود همراه داشت، در ماه حرام اعدام شد. اعتقاداتو باور و سنت مسلمانان می گويد در چهار ماه از سال که ماه حرام ناميده شده، نبايد خونی ريخته شود و نبايد جنگی در بگيرد.


اين باور مذهبی در میان تمامی مسلمانان وجود دارد و تفاوتی ميان شيعه و سنی در اين مورد وجود ندارد. هيچ کدام از مقامات و روحانیون عراق هنوز نگفته اند چرا در ماه حرام که ريختن خون حرام است و در هيچ کشور اسلامی، مجازات اعدام در ماه حرام اجرا نمی شود؛ صدام اعدام شده است .


صدام حسين مقارن با ايام حج و يک روز پيش از عيد قربان، اعدام شد. وی در حالی تا طناب اعدام رفت که از قبول چشم بند خودداری کرد. رهبر سابق عراق همچنین در تمام مدت دادگاه، قرآن به همراه داشت .


آخرين گام های محکوم


وی که يکسره مشکی پوشيده بود، همراه مقامات عراقی به زندانی رفت که دولت عراق يک ماه پيش به همين منظور و برای نگهداری از صدام حسين ساخته بود .


پيش از خواندن حکم دادگاه، کلاه او را از سر برداشتند و از صدام پرسيدند اگر می خواهد چيزی بگويد، حالا وقت آن است و صدام در جواب گفت: «حرفی برای گفتن ندارم».


صدام به همراه روحانی سنی که آن جا بوده دعا می کند و سپس بلند می گويد:« الله اکبر. ملت ما پيروز است و فلسطين از آن اعراب است»

صدام به همراه روحانی سنی که آن جا بوده دعا می کند و سپس بلند می گويد: «الله اکبر. ملت ما پيروز است و فلسطين از آن اعراب است».


رهبر سابق عراق در يکی از زندان های امنيتی سابق عراق در محله شيعه نشين بغداد که به محله «کاظميه» معروف است، اعدام شد. اين محله از اين نظر معروف شده که نزديک حرم امام کاظم است که برای شيعيان مقدس و محترم است .


شايد صدام هنوز به آخر رسيدن را باور نکرده بود. شب پيش از اعدام و وقتی قرار شد آمريکا او را به مقامات عراقی تحويل دهد، صدام در سلول با نگهبانان خود درگير شده بود تا وی را تحويل عراقی ها ندهند.


اخلال در نظم نوين


رييس جمهور مخلوع عراق، سه رييس جمهور آمريکا را به چالش کشيد. در جنگ خليج فارس و عمليات آزادسازی کويت با جورج بوش پدر، در برنامه تسليحاتی خود با بيل کلينتون و دست آخر با جورج بوش پسر که اين آخری، کار را يکسره کرده، ولی خود هنوز با مشکلات زيادی در کنترل اوضاع عراق مواجه است .


جورج بوش در پيامی که به مناسبت اعدام صدام داد، مرگ ديکتاتور را موجب برقراری آرامش ندانست ولی گامی رو به جلو در رسيدن به ثبات عراق دانست .


بسياری از ناگفته های جنگ و تاريخ پرتشويش خاورميانه و عراق با مرگ صدام خاموش ماند

تاريخ دفن شد


صدام هيچ گاه فرصت نيافت از گذشته ها بگويد. دادرسی او ناتمام ماند و حتی اتهاماتی که عليه ايران در زمان جنگ متوجه او بود را بی جواب گذاشت و نگفت در ملاقاتی که با دانلد رامسفلد در سال های پيش از جنگ خليج فارس، در بغداد داشت، چه بين آن ها گذشته است .


بسياری از ناگفته های جنگ هشت ساله ایران و عراق و تاريخ پرتشويش خاورميانه و عراق، با مرگ صدام خاموش ماند .


نوری المالکی، نخست وزير عراق، در پاسخ به اين پرسش که چرا صدام را بر اساس قوانين مبتنی حقوق بشراز مجازات اعدام معاف نمی کنيد، گفت: «ديکتاتور عراق بر اساس قوانين حقوق بشر محاکمه شده و مرگ او پاسخی به احترام عراق به حقوق بشر است «.


XS
SM
MD
LG