لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

دستگيری متهم فيلمبرداری «غیر مجاز» از اعدام صدام


صدام حسین روز شنبه به جرم جنایت علیه بشریت به دار آویخته شد
صدام حسین روز شنبه به جرم جنایت علیه بشریت به دار آویخته شد

مشاورنخست وزير عراق از دستگيری فردی که ازمراسم به دارآويختن صدام حسين به طور «غيرمجاز» با تلفن همراه فيلم برداری کرده بود، خبرداد.


يک مشاور نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز چهارشنبه گفت: کسی که ازمراسم اعدام صدام حسين به وسيله يک تلفن همراه فيلم برداری کرده بود دستگير شده است. او گفت مقام های مسئول در حال تحقيق و بازجويی از فرد دستگیر شده هستند. اين مقام عراقی هويت فرد مزبور را اعلام نکرد.


کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه از جلال طالبانی رييس جمهوری عراق در خواست کرد ازاعدام دو عضو بلندپايه دولت صدام حسين را جلوگيری کند

در همین زمینه و به گزارش خبرگزاری فرانسه، حیدر مجید از اعضای دفتر مطبوعاتی نوری المالکی گفت: یکی از گاردهای محافظ در مراسم اعدام صدام حسین، دستگیر شده است.


دولت عراق روز سه شنبه دستورتحقيق در اين باره را صادر کرده بود. پيشتر سامی العسکری، يکی از مشاوران سياسی نوری المالکی، به خبرگزاری آسوسيتدپرس گفته بود: آقای مالکی دستور تشکيل يک کميته حقيقت ياب برای تعيين هويت فردی که در جريان مراسم اعدام صدام حسين شعار داده و شخصی که به وسيله تلفن همراه از مراسم فيلم گرفته داده است.


اين فيلم که به طور گسترده در اختيار رسانه ها قرار گرفته، حاوی صدای مشاجره صدام حسين با شاهدان مراسم است. در اين فيلم شاهدی نام «مقتدا صدر» رهبر تندرو شيعه عراق را بر زبان می آورد و صدام حسين در پاسخ می گويد «اين است شجاعت شما؟». کسی در پاسخ او می گويد «برو به جهنم» .


منقيط الفارون يکی از دادستان هایی که روز شنبه درمراسم به دار آويختن صدام حسين حضور داشته، به يک تلويزيون عربی زبان گفته است که فقط دوتن ازمسئولان در اتاق اعدام، تلفن همراه داشتند که او آنها را می شناسد. آقای الفارون هويت اين دو نفر را فاش نکرد.


پيشتر آقای الفارون، موفق الربيعی مشاور امنيت ملی عراق را متهم کرده بود که به وسيله تلفن همراه از مراسم به دار آويختن صدام حسين فيلم برداری کرده است. آقای الفارون بعدأ اين خبر را تکذيب کرد.


اعدام ها را متوقف کنید


کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه ۳ ژانويه از جلال طالبانی رييس جمهوری عراق درخواست کرد ازاعدام دو عضو بلندپايه دولت صدام حسين را جلوگيری کند.


برزان التکریتی برادر ناتنی صدام حسین و رییس سابق سازمان امنیت عراق معروف یه مخابرات در دادگاه عالی جنایی عراق به جرم جنایت علیه بشریت به اعدام با طناب دار محکوم شده است. او کنون منتظر اجرای حکم خود است

لويس آربور، کميساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت عراق خواست تا از اعدام برزان التکريتی برادر ناتنی صدام حسين و رييس سابق سازمان اطلاعات عراق، مخابرات، و عواد حمد البندر رييس دادگاه انقلاب در دوران صدام حسين خودداری کند


دولت عراق پيشتر در خواست آقای آربور را برای متوقف کردن حکم اعدام صدام حسين ناديده گرفته بود.


آخرين گزارش ها از عراق حاکی است که دو تن از همدستان صدام که همزمان با او به اعدام محکوم شدند، روز پنج شنبه به دار آويخته خواهند شد.


شبکه های خبری عربی العربيه و الفرات، روز چهارشنبه گزارش دادند که برزان التکريتی به همراه عواد حمد البندر تا فردا اعدام می شوند.


دادگاه عالی جنايی عراق، برزان ابراهيم التکريتی و عواد حمد البندر به همراه صدام حسين را در۵ نوامبر محکوم به اعدام با طناب دار کرد. در اين دادگاه، صدام حسين و يارانش به اتهام صدور دستور کشتار ۱۴۸ تن از شهر دجيل در ۶۰ کيلومتری شمال بغداد در سال ۱۹۸۱، محکوم شدند.






XS
SM
MD
LG