لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

«اعدام صدام حسين از او يک شهيد ساخت»


حسنی مبارک می گوید اعدام صدام حسین در روز عید قربان باور کردنی نبود
حسنی مبارک می گوید اعدام صدام حسین در روز عید قربان باور کردنی نبود

رييس جمهوری مصر می گويد شرایط اعدام صدام حسين رييس جمهور سابق عراق از او يک «شهيد» ساخت و مراسم به دار آويختن او «وحشيانه و تنفرانگيز» بود.


حسنی مبارک در گفت وگو با روزنامه اسراييلی «يودیوت آهارنوت» گفت اعدام صدام حسین نيزدر زمانی «غیر قابل تصوری» صورت گرفت.


رییس جمهور مصر درباره دادگاه صدام حسین گفت کارشناسان، محاکمه صدام در زمان اشغال عراق را «غيرقانونی» می دانند.


آقای مبارک با اشاره به زمان اعدام که مصادف با عيد قربان«عيدا الضحی» بود گفت :«هيج کس فراموش نخواهد کرد که صدام چگونه اعدام شد. او را به شهید تبدیل کردند ومشکل عراق هم چنان باقی است».


او افزود:«افراد زیادی هر روز در سراسر دنيا اعدام می شوند، اما آنچه در روز عيد قربان در بغداد اتفاق افتاد باورکردنی نبود».


حسنی مبارک می گويد که طی نامه ای ازجرج بوش، رييس جمهوری آمريکا خواسته بود تا اعدام صدام حسين به تعويق بيافتد چراکه در اين شرايط فايده ای نداشت

او افزود:« نمی توانستم باورکنم که چنين رويدادی دارد اتفاق می افتد. چرااينقدر عجله داشتند؟ چرا زمانی اورا به دار آويختند که مردم درحال خواندن دعای عيد بودند؟»


رييس جمهوری مصر گفت که طی نامه ای ازجرج بوش رييس جمهوری آمريکا خواستار تعویق اعدام صدام حسين شده بود. او افزود از نظر وی، این اعدام در این مقطع زمانی، بی اثر بود.


آقای مبارک اشاره ای نکرد که پاسخ رييس جمهور آمريکا در این زمینه چه بوده است.


رييس جمهور مصر گفت:«تصاويراعدام، وحشيانه و تنفربرانگيز بود. بحث من دراينجا این نیست که آیا صدام مستحق اعدام بود یا نه».


آقای مبارک در باره دادگاه صدام حسین تاکيد کرد که کارشناسان حقوق بين المللی، دادگاه را «غيرقانونی» دانسته اند زیرا این دادگاه در زمان اشغال عراق برگزار شد.


او گفت:«توطئه ای بايد در کار بوده باشد تا اعدام پيش از سال جديد اجرا شود».


روابط میان حسنی مبارک و صدام حسين در دهه ۱۹۸۰ ميلادی در زمان جنگ عراق و ايران بسيار دوستانه بود. این روابط اما با حمله عراق به کويت، رو به سردی گذاشت.


XS
SM
MD
LG