لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

غول نفتی متهم به فريبکاری در باره اثر گرمايش زمين


سوخت فسیلی، یکی از عوامل اصلی گسترش گازهای گلخانه و گرمایش زمین است
سوخت فسیلی، یکی از عوامل اصلی گسترش گازهای گلخانه و گرمایش زمین است

«اتحاديه دانشمندان نگران»، روز دوشنبه هشتم ژانویه، با انتشار گزارشی، غول نفتی اگزان موبيل را به صرف ميليون ها دلار در فريب افکار عمومی برای کم خطر جلوه دادن گرمايش زمين متهم کرده است.


در اين گزارش آمده است که يکی از اعضای گروه ويژه ای که به کمک شرکت اگزان موبيل در سال ۱۹۹۸ برای تحقيق در باره گرمايش زمين تاسيس شد، رييس گروهی بوده که در سال ۱۹۹۳، از سوی شرکت دخانيات فيليپ موريس برای تحقيق در باره خطر مصرف غير مستقيم دخانيات تشکيل شده بود.


به گفته فعالان، اين گزارش به «روشنی نشان می دهد که ميان دانشمندانی که مساله گرمايش زمين و خطر آن برای انسان را مبالغه آميز خوانده اند، و شرکت های عامل گرمايش زمين، رابطه مالی وجود دارد».


انتشار اين گزارش هم زمان با آغاز کار کنگره آمريکا صورت می گيرد که اکثريت آن را دمکرات ها تشکيل می دهند.


اتحاديه دانشمندان نگران، ابراز اميدواری کرده است که کنگره جديد، جزييات گزارش «اتحاديه دانشمندان نگران» را بررسی کند.


گزارش اتحادیه دانشمندان نگران، شرکت اگزان مبيل، در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، نزديک به ۱۶ ميليون دلار را به شبکه ای اختصاص داده است که کار آن، منحرف کردن افکار عمومی در باره اثر گرمايش زمين بوده است

بر پايه گزارش حاضر، شرکت اگزان موبيل، در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، نزديک به ۱۶ ميليون دلار را به شبکه ای اختصاص داده است که کار آن، منحرف کردن افکار عمومی در باره اثر گرمايش زمين بوده است.


شرکت نفتی اگزان موبيل طی اطلاعيه ای، بسياری از نتيجه گيری های اتحاديه را «نادرست» خوانده است.


اذعان به نقش گازهای گلخانه در افزايش دمای زمين


در واکنش خود به گزارش «اتحاديه دانشمندان نگران»، شرکت اگزان موبيل، به اثر گاز گلخانه بر تغييرات جوی اذعان کرده است: «با آنکه هنوز زوايای بسياری در باره علوم جوی روشن نيست، اما آنچه واضح است اين است که گازهای گلخانه، يکی از عوامل تغييرات جوی و سوخت فسيلی، يکی از منابع اصلی توليد اين گاز ها است.»


سازمان هواشناسی بريتانيا اخيرا گزارش داد که سال ۲۰۰۷، ممکن است گرم ترين سال باشد.


به گزارش اين سازمان، به علت تاثير گازهای گلخانه، دمای بخشی از اقيانوس آرام می تواند به نحو بی سابقه ای در سال جاری ميلادی افزايش يابد.


XS
SM
MD
LG