لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

وزير دفاع آمريکا: ايران در خطا است


رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا می گوید ایران در خطا است که گمان می کند آمریکا در عراق گرفتار شده است
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا می گوید ایران در خطا است که گمان می کند آمریکا در عراق گرفتار شده است

رابرت گيتس وزير دفاع جديد آمريکا روز دوشنبه پانزدهم ماه ژانويه در يک کنفرانس خبری در بروکسل گفت ايران به خطا گمان می کند که آمريکا در عراق گرفتار شده است.


آقای گيتس گفت که عملکرد ايران در عراق، از جهات بسياری منفی بوده است.


وزير دفاع آمريکا که برای شرکت در اجلاس پيمان آتلانتيک شمالی ناتو در بروکسل بسر می برد افزود: «ايرانی ها به وضوح گمان می کنند که ما در عراق گرفتار شده ايم و ابتکار عمل با آنها است و می توانند ما را از زوايای بسياری زير فشار قرار دهند.»


رابرت گيتس گفت در اين مقطع، ايرانی ها هيچ اقدامی در جهت عملکرد سازنده در عراق انجام نمی دهند و آنها « از تلاش های حزب الله برای ايجاد اختلاف های جديد در لبنان، حمايت کرده اند.»


اگر ايرانی ها آماده باشند نقش سازنده ای در راستای مسايل موجود بازی کنند، ممکن است فرصت هايی برای همکاری موجود باشد

ايران، هم اتهام حمايت از شورشيان عراقی و هم اتهام کمک مالی و تسليحاتی به حزب الله لبنان در جريان جنگ ۳۴ روزه ميان اسراييل و لبنان را رد می کند.


گروه بررسی اوضاع عراق، اخيرا توصيه کرد که واشينگتن در راستای تلاش برای حل بحران عراق، با ايران و سوريه، وارد گفت و گوی مستقيم شود.


آقای گيتس اشاره کرد که همکاری ايران و آمريکا تنها در صورتی ممکن است که ايران نشان دهد آماده ايفای نقش سازنده ای است.


او گفت: «ديدگاه من اين است که اگر ايرانی ها آماده باشند نقش سازنده ای در راستای مسايل موجود (در عراق و لبنان) بازی کنند، ممکن است فرصت هايی برای همکاری موجود باشد».


اعزام ناو هواپيمابر آمريکا به منطقه


رابرت گيتس در رابطه با دستور جرج بوش برای اعزام يک ناو هواپيمابر ديگر به خليج فارس که به نحوی اخطار آمريکا به سوريه و ايران تلقی شده بود، به «اهميت حضور طولانی مدت آمريکا در منطقه خليج فارس» اشاره کرد.


او همچنين در باره وضعيت افغانستان گفت: «وضعيت افغانستان اولويت مهم ما است. اين مهم است که اعضای ناتو در اين زمينه به تعهداتی که داده اند، عمل کنند.»


XS
SM
MD
LG