لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

ديک چينی: سراسر منطقه نگران گسترش قدرت ايران است


دیک چینی می گوید سراسر منطقه نگران گسترش قدرت ایران در منطقه است
دیک چینی می گوید سراسر منطقه نگران گسترش قدرت ایران در منطقه است

ديک چينی معاون رياست جمهوری آمريکا، روز يکشنبه ۱۴ ژانويه گفت سراسر منطقه نگران افزايش قدرت جمهوری اسلامی ایران است.


آقای چينی به نگرانی از قدرت فزاينده جمهوری اسلامی، «نه تنها از سوی اسراييلی ها، بلکه از سوی کشورهای سنی مذهب متحد آمريکا در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و اردن» اشاره کرد.


او گفت «سراسر منطقه نگران است» و افزود «حضور نظامی آمريکا در منطقه، نوعی اطمينان به دوستان ما است که ايالات متحده آمريکا خود را متعهد به حفظ امنيت آنها می داند».


«باید از این پس انتظار عملیاتی از این دست داشت»


از سوی ديگر استيون هدلی مشاور امنيت ملی کاخ سفيد نیز روز يکشنبه در اين زمينه گفت: همان طور که در عرض چند هفته گذشته مشاهده کرده ايد، نيروهای ائتلاف، ايرانی هايی را که مشغول عمليات بوده اند، دستگير کرده اند.


آقای هدلی افزود: «و فکر می کنم بيشتر از اين ها خواهيد ديد.»


دیک چينيی به نگرانی از قدرت فزاينده جمهوری اسلامی، «نه تنها از سوی اسراييلی ها، بلکه از سوی کشورهای سنی مذهب متحد آمريکا در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و اردن» اشاره کرد

ايران، دفتری که به آن حمله شده بود را «کنسول گری ايران در اربيل» می نامد اما نظاميان آمريکايی و مقام های عراقی گفته اند که اين دفتر، «کنسول گری تحت قوانين مصونيت ديپلماتيک» نبوده است.


در ارتباط با حمله نيروهای آمريکايی به این ساختمان، هوشيار زيباری وزير امور خارجه عراق گفت: «ما به طور کامل به ديدگاه ها، سياست ها و راهبرد آمريکا به عنوان قدرتمندترين متحد عراق، احترام می گذاريم، اما حکومت عراق منافع ملی جداگانه ای دارد».


ساعاتی پس از حمله نیروهای آمریکایی به این ساختمان، مقام های ايرانی از همتايان عراقی خود خواستند برای آزادی هر چه سریعتر کارکنان این دفتر، اقدام کنند.


«ساختمان مورد حمله دفتر ديپلماتيک نبوده است»


علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در مصاحبه با راديوفردا، تاکيد کرد که دفتر دولت ايران در اربيل که مورد حمله نيروهای آمريکايی قرار گرفته، «يک دفتر ديپلماتيک» نبوده و گفت که دولت عراق، کماکان منتظر گزارش نيروهای آمريکايی از اين واقعه است.


به گفته سخنگوی دولت عراق، مقامات اين کشور هنوز از سوی نيروهای آمريکايی، هيچ اطلاعاتی درباره حمله روز پنج شنبه نيروهای آمريکايی به دفتر دولت ايران در اربيل، دريافت نکرده اند.


XS
SM
MD
LG