لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

رنگی تازه؛ انقلاب نارنجی(بخش ششم و پايانی)


ويکتور يوشنکو
ويکتور يوشنکو
جنبش آزاديخواهی و هواداری از حقوق بشر و مردمسالاری در پرتو شخصيت يک تن جلوه کرد: ويکتور يوشنکو، رهبر انقلاب نارنجی، سياستمداری پرجاذبه که در گيرودار انقلاب ضد خودکامگی و اقتدارگرايی تصاويرش در سراسر اوکرائين به چشم می خورد: روی خودروها، بارانيها و کلاهها.

مردی که سرانجام در تجديد دور دوم انتخابات رياست جمهوری سربلند از ميدان بيرون آمد. با سيمای او آشنا ميشويم:

نام و نام خانوادگی: ويکتور آندريوويچ يوشنکو

زادروز و زادگاه: بيست و سوم فوريه ۱۹۵۴ در روستای خوروژيوکا KHORUZHIVKA در شمال شرقی اوکرائين.

زندگينامه: سی سال پيش با پايان دوران تحصيل در موسسه اقتصاد مالی به عنوان حسابدار در يک مزرعه اشتراکی به کار پرداخت. يک سال بعد به شعبه بانک دولتی اتحاد جماهير شوروی در منطقه زادگاهش پيوست. سپس به رياست شعبه همين بانک در کی يف – پايتخت اوکرائين- رسيد و در ده سال پس از آن مقامهای بانکی گوناگونی داشت.

دوازده سال پيش به دنبال استقلال اوکرائين به رياست بانک جديد التاسيس ملی اوکرائين رسيد. چهار سال پس از آن لئونيد کوچما – رييس جمهوری اوکرائين- او را به نخست وزيری منصوب کرد.

دولت يوشنکو چهار سال پيش با رای عدم اعتماد پارلمان به آن، از کار برکنار شد.

يک سال بعد ويکتور يوشنکو رياست گروه مخالف حکومت اقتدارگرايان را بر عهده گرفت، گروهی با نام "ائتلاف اوکرائينيها".
ويکتور يوشنکو با کاته رينا يوشنکو – شوماشنکو (CHUMASHENKO)- تابع آمريکا، و کارمند پيشين وزارت خارجه آمريکا، ازدواج کرده است و پنج فرزند دارد.

در گير و دار انقلاب نارنجی اوکرائينيهای هوادار مردمسالاری و حقوق بشر ترجيح ميدادند به جای "مرگ بر فساد" گفتن و شعار "ما آزادی و مردمسالاری ميخواهيم!" نام ويکتور يوشنکو را فرياد کنند.

نليا يرژاکوفسکايا (NELYA YERZHAKOVSKAYA) – بانوی ميانسال- در اوج انقلاب نارنجی، ويکتور يوشنکو را جوهر دگرگونی دانست: "... او از هم اکنون چيزها را در اين کشور در سراسر اوکرائين حتی در اروپا عوض کرده است. همه اروپا به ما چشم دوخته. نکته اين است که مردم خود را مثل حيوانات نميدانند و احساس حيوان بودن نميکنند... احساسی که مسوولان نظام حکومتی ما را به داشتن آن وادار ميکردند".

و ميلکولا MYKOLA از غرب اوکرائين، ويکتور يوشنکو، رهبر انقلاب نارنجی را اين چنين ستود: "... اصل، خود يوشنکو است. او تجسم اخلاقيات انسانی است. او دموکراتی واقعی است. مهمترين مسايل همين هاست".

واضح است که يوشنکو يعنی مردمسالاری. هواداران او و مردم اوکرائين به روشنی اين نکته را درک ميکنند.

و در ادامه همين رشته برنامه ها از انقلاب بی خونريزی ديگری ياد ميکنيم... انقلاب لاله... انقلابی که به حکومت خودکامه و اقتدارگرای اصغر آقايف در جمهوری مسلمان نشين قرقيزستان يکی ديگر از جمهوريهای اتحاد شوروی سابق پايان داد.
XS
SM
MD
LG