لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

«حمله آمريکا به ايران گسترده خواهد بود»


پيشتر برخی گزارش ها حکايت از آن داشت که حمله احتمالی آمريکا محدود به تاسيسات هسته ای ايران خواهد بود.
پيشتر برخی گزارش ها حکايت از آن داشت که حمله احتمالی آمريکا محدود به تاسيسات هسته ای ايران خواهد بود.

شبکه خبری بی بی سی، گزارش داده که مطلع شده است برنامه احتمالی حمله آمریکا به ایران، تنها محدود به تاسیسات هسته ای ایران نخواهد ماند و بیشتر ساختارهای نظامی این کشور را در بر خواهد گرفت.


گزارش بی بی سی که بر گفته های منابع ديپلماتيکی که نامشان اعلام نشده استوار است، هنوز از سوی هيچ منبع ديگری تاييد نشده است.


با آنکه امریکا در هفته های اخیر بارها تاکید کرده که در صدد حمله به ایران نیست، اما بی بی سی گزارش داده است که مقام های بلند پایه نظامی در مرکز فرماندهی در فلوریدا، هم اکنون هدف های مورد نظر خود در داخل ایران را انتخاب کرده اند.


برپايه همین گزارش، این حمله همه جانبه در صورتی اجرا خواهد شد که تایید شود جمهوری اسلامی در حال تولید سلاح هسته ای است.


آلکس وطنخواه در ارزيابی گزارش بی بی سی به راديو فردا می گويد: هدف این است که این پیام به ایران رسانده شود که در صورتی که در مقابل یک حمله احتمالی نظامی محدود از خود واکنش نشان دهد، حمله بسیار گسترده تری که قادر است ساختار نظامی ایران را به کلی از کار بیندازد، در انتظار این کشور خواهد بود.

جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده که برنامه هسته ایش مقاصد صرفا صلح آمیزی را دنبال می کند.


در گزارش بی بی سی گفته شده که علاوه بر موضوع جنجالی برنامه هسته ای ایران، مساله نقش جمهوری اسلامی در نا آرامی های عراق و کشته شدن شمار زيادی از سربازان آمریکایی در حمله ای که ثابت شود جمهوری اسلامی در آن دست داشته نیز می تواند زمینه حمله آمریکا به ایران را فراهم آورد.


پيام به ايران يا برنامه حمله؟


آلکس وطنخواه تحلیلگر موسسه اطلاعاتی جینز در آلکساندریای آمریکا در گفت و گو با راديو فردا در ارزيابی اين گزارش می گوید:« امکان اینکه یک حمله نظامی احتمالی به تاسیسات هسته ای محدود نماند، به هیج وجه غیر منتظره نیست.»


به گفته او، همان گونه که کارشناسان نظامی آمریکا پیشتر نیز اشاره کرده اند، مراکز سپاه پاسداران و مواضع دریایی، زمینی و موشکی ارتش نیز می توانند جزو هدف های احتمالی باشند.


پرسش این است که در صورت حمله به تاسیسات ایران، جمهوری اسلامی چه واکنشی از خود نشان خواهد داد؟


به گفته آقای وطنخواه هدف این است که این پیام به ایران رسانده شود که در صورتی که در مقابل یک حمله احتمالی نظامی محدود از خود واکنش نشان دهد، حمله بسیار گسترده تری که قادر است ساختار نظامی ایران را به کلی از کار بیندازد، در انتظار این کشور خواهد بود.


این تحلیلگر موسسه جینز می گوید:« این هم شیوه ای است برای بیان این موضوع که اگر به حمله پاسخ دهید، واکنش بسیار شدیدتری در انتظار شما است تا جایی که حتی می تواند سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی را به دنبال داشته باشد.»


اما آلکس وطنخواه چنين رويکردی را خالی از خطر نمی داند و می گويد:«با توجه به هرج و مرج و تنش های موجود در خاورمیانه، سرنگون کردن حکومت یک کشور 70 میلیونی می تواند هرج و مرج را در خاورمیانه به اوج خود برساند.»


به گفته آقای وطنخواه، چنین تاکتیکی می تواند با پیامدهای خطرناکی همراه باشد. او می گوید:« زمانی چنین روشی می تواند نتیجه بخش باشد که جایگزینی موجود باشد که بتوان او را بر مسند قدرت نشانید، در غیر این صورت، خلا پدید آمده به حدی خواهد بود که سراسر منطقه را دچار آشوب و خشونت هر چه بیشتر خواهد کرد.»


XS
SM
MD
LG