لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

ايران درحال بررسی پيشنهادات آمريکا درباره عراق است


محمد علی حسينی می گوید آمريکايی‌ها از کانال‌های مختلف در تماس با ايران خواستار مذاکره درباره مسايل مختلف عراق شده اند
محمد علی حسينی می گوید آمريکايی‌ها از کانال‌های مختلف در تماس با ايران خواستار مذاکره درباره مسايل مختلف عراق شده اند

محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امورخارجه ايران روز شنبه دوازدهم اسفندماه گفت که تهران در حال بررسی پيشنهادهای آمريکا درباره عراق است.


محمدعلی حسينی درباره ابراز تمايل آمريکایی ها برای مذکره برسر مسايل امنيتی عراق به تلويزيون دولتی ايران گفت: «طی چند ماه اخير، آمريکايی‌ها از کانال‌های مختلف در تماس با ايران خواستار مذاکره درباره مسايل مختلف عراق و به ويژه امنيت اين کشور شده‌اند و ما در حال بررسی اين پيشنهادات هستیم.»


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران مشخص نکرد که اين پيشنهاد ها مربوط به کنفرانس امنيتی بغداد است يا نه. مذاکرات چند جانبه عراق با حضور نمايندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و همسايگان اين کشور قرار است در سطح وزيران اوايل ماه آوريل در بغداد انجام شود. پيش از اين نشست قرار است در ماه مارس و در سطح پايين تری مقام های اين کشورها با يکديگر ملاقات کنند.


طی چند ماه اخير، آمريکايی‌ها از کانال‌های مختلف در تماس با ايران خواستار مذاکره درباره مسايل مختلف عراق و به ويژه امنيت اين کشور شده‌اند و ما در حال بررسی اين پيشنهادات هستیم
سخنگوی وزارت امورخارجه ايران

آقای حسينی گفت ايران برای بهبود وضعيت امنيتی و برقراری ثبات در عراق آماده است تا به دولت اين کشور کمک کند.


درهمين زمينه، تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه نهم اسفندماه گفته بود حضور مشترک آمريکا و ايران در مذاکرات چند جانبه درباره عراق به معنی تغيير سياست واشينگتن در رابطه با تهران نيست.


به گفته آقای اسنو، شرکت واشنگتن در کنفرانس مشترک با تهران و دمشق، به معنای تلاش آمريکا برای از سر گيری گفت و گوی دو جانبه با ايران نيست.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های عراقی گفته اند اولين دور اين مذاکرات بر مساله پايان دادن به خشونت ها در عراق متمرکز خواهد بود.


بر اساس گزارش های رسيده، نمايندگان کشورهای ايران، اردن،عربستان، سوريه، ترکيه، مصر، بحرين، اتحاديه عرب و چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا و آمريکا در اين مذاکرات حضور خواهند داشت.


از سوی دیگر، نوری المالکی، نخست وزير عراق اعلام کرده است که کنفرانس امنيتی عراق روز دهم مارس در بغداد برگزار می شود.


به گزارش دفتر مطبوعاتی نخست وزير عراق، دعوت نامه رسمی شرکت در کنفرانس برای همه کشورها ارسال شده است.


درهمین حال، علی لاريجانی ، رييس شورای امنيت ملی ايران، گفته بود درصورتی که کشورش تشخيص دهد که اجلاس بغداد به «مصلحت عراق» است، در آن شرکت می کند.


آقای لاريجانی گفته بود: «برای کمک به حل مسائل عراق آنچه را که بتوانيم، انجام می دهيم.» او افزوده بود:«کشورها ی همسايه و منطقه می ‌توانند در برقراری امنيت در عراق کمک کنند اما اصل، دولت عراق است که بايد ديد چه ترکيبی را در نظر می‌گيرد.»


XS
SM
MD
LG