لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

انتقاد از سفر رييس مجلس نمايندگان آمريکا به سوريه


ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه از نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا استقبال کرد
ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه از نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا استقبال کرد

همزمان با ديدار نانسی پلوسی رييس مجلس نمايندگان آمريکا با مقام های سوريه، جرج بوش، روز سه شنبه سوم آوريل، ناخشنودی خود را از اين سفر ابراز کرد.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا گفت تاکنون هيئت ها و شخصيت های بسياری با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، ديدار و گفت وگو کرده اند ولی او پاسخی به اين مذاکرات نداده است. آقای بوش ديدار با مقام های سوری را «غيرسازنده »خواند.


آقای بوش گفت سفررييس مجلس نمايندگان آمريکا به دمشق، علائم متناقضی را ارسال خواهد کرد.


خانم پلوسی و هيئت همراه در فرودگاه دمشق مورد استقبال وليد المعلم وزير امور خارجه‌ سوريه قرار گرفت.


خانم پلوسی، رهبر اکثريت دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا، را در اين ديدار منطقه‌ ای، يک هيئت بلندپايه‌ پارلمانی شامل هفت عضو مجلس نمايندگان آمريکا همراهی می کنند.


نانسی پلوسی بلند پايه ترين مقام آمريکايی خواهد بود که طی دوسال گذشته از سوريه ديدار می کند

پيشتر کاخ سفيد آمريکا از تصميم خانم پلوسی برای سفربه سوريه انتقاد کرده بود. سخنگوی کاخ سفيد گفته بود کاخ سفيد چنين سفری را تشويق نمی کند .دانا پيرنو،سخنگوی کاخ سفيد، سوريه را کشوری خواند که از تروريسم حمايت می کند. او افزود سوريه کشوری است که می کوشد تا دولت فواد سينوره را در لبنان سرنگون کند.


رييس مجلس نمايندگان آمریکا ملاقات با حافظ اسد را ديداری مهم برای از سر گرفتن گفت وگوها درباره عراق و لبنان خوانده است. نانسی پلوسی روز دوشنبه در بيروت گفته بود به رغم ديدگاه مقام های کاخ سفيد، در پی ديداری مهم در سوريه هستم .


رييس مجلس نمايندگان آمريکا افزوده بود در ديدار با مقام های سوری درباره مساله پشتيبانی دمشق از گروه شبه نظامی حزب الله لبنان مذاکره می کند.


نانسی پلوسی بلند پايه ترين مقام آمريکايی خواهد بود که طی دوسال گذشته از سوريه ديدار می کند. آمريکا به همراه فرانسه در پی ترور رفيق حريری نخست وزير پيشين لبنان در سال ۲۰۰۵ سفرای خود را از دمشق فراخواندند.


نانسی پلوسی در آغاز سفر خود به خاورميانه از کشورهای اسراييل و لبنان ديدار کرد. رييس مجلس نمايندگان آمريکا در بيروت بر مزار رفيق الحريری، نخست وزير پيشين لبنان که ۲ سال قبل ترور شد، حضور يافت و به او ادای احترام کرد.


خانم پلوسی همچنين با سعد الحريری، پسر نخست وزير پيشين و رهبر اکثريت در پارلمان ديدار داشت و با فواد سينوره، نخست وزير لبنان، نیز مذاکره کرد.


تام لانتوس و کنت اليسون، اولين مسلمانی که به کنگره آمريکا راه يافته است، در اين سفرخانم پلوسی را همراهی خواهند کرد.


دولت جرج بوش، دمشق را به حمايت از شبه نظاميان عراقی که نيروهای آمريکايی را هدف قرار می دهند، متهم می کند. همچنين آمريکا از موضع سوريه در قبال دولت فواد سينوره نخست وزير لبنان ناخشنود است.


XS
SM
MD
LG