لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

تداوم بازداشت دو عضو کمپين تغيير برای برابری


محبوبه حسين زاده و ناهيد کشاورز روز دوشنبه سيزدهم فروردين هنگام جمع آوری امضاء برای کمپين تغيير برای برابری در پارک لاله تهران توسط پليس امنيت تهران بازداشت شدند
محبوبه حسين زاده و ناهيد کشاورز روز دوشنبه سيزدهم فروردين هنگام جمع آوری امضاء برای کمپين تغيير برای برابری در پارک لاله تهران توسط پليس امنيت تهران بازداشت شدند

وکلای مدافع دو فعال بازداشت شده حقوق زنان می گويند که برای پيگيری وضعيت موکلانشان به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اند،اما هيچ اطلاعی از جزييات پرونده به ما و خانواده آنها داده نشده است.


خبرگزاری ايلنا به نقل از نسيرين ستوده وکيل ناهيد کشاورز،فعال جنبش زنان که روز سيزدهم فروردين ماه جاری در پارک لاله تهران بازداشت شد،خبر داده که موکلش به همراه محبوبه حسين‌‏زاده ديگر عضو کمپين تغيير برای برابری با قرار بازداشت موقت صادره از سوی دادسرای انقلاب، هم‌‏اکنون در بند عمومی زندان اوين نگهداری می‌‏شوند.


محبوبه حسين زاده،ناهيد کشاورز،سعيده امين،سارا ايمانيان و همسرش همايون نامی روز دوشنبه سيزدهم فروردين هنگام جمع آوری امضاء برای کمپين تغيير برای برابری در پارک لاله تهران توسط پليس امنيت تهران بازداشت شدند

وکلا را به دادگاه راه ندادند


به گفته خانم ستوده، وی و شيرين عبادی که وکالت محبوبه حسين زاده را بر عهده گرفته، صبح چهارشنبه ۱۵ فروردين در دادسرای انقلاب مراجعه کرده تا از جزئيات پرونده موکلانشان آگاه شوند اما هيچ اطلاعی از جزئيات پرونده به وکلا و خانواده بازداشت شدگان داده نشده است.


وکيل ناهيد کشاورز در مورد اينکه پرونده کشاورز و حسين‌‏زاده در کدام شعبه دادسرای انقلاب مطرح است،نيز گفته که«شعبه رسيدگی‌‏کننده به پرونده اين فعالان مسايل زنان برای ما مشخص نيست.»


شيرين عبادی،رييس کانون مدافعان حقوق بشر ايران نيز در گفت و گويی با سايت های نزديک به فعالان حقوق زنان با انتقاد از فقدان پاسخ گويی مقام های قضائی در خصوص بازداشت ناهيد کشاورز و محبوبه حسين زاده،دراين باره گفت: «راهمان ندادند.هيچ کس هم پاسخگو نبود. وقتی وکيل دادگستری را به دادگاه راه نمی دهند بنابراين بايد انتظار هرنوع بی قانونی را هم داشت .»


خانم عبادی که تنها ايرانی برنده نوبل صلح است،با اشاره به بازداشت اعضای «کمپين تغيير برای برابری» در حين جمع آوری امضاء در پارک لاله گفت «هيچ جرمی رخ نداده ،تمامی اين برخوردها و بازداشت ها غير قانونی است.»


وی همچنين با اظهار تاسف از امنيتی کردن همه پرونده ها،گفت «متاسفانه تمام پرونده ها را امنيتی کرده اند. آيا اگر زنی بگويد نمی خواهم شوهرم سرمن هوو بياورد امنيت کشور را به خطر انداخته است؟ آيا اگر زنی بگويد تعدد زوجات به شيوه ای که در قانون آمده است خلاف است اقدامی عليه امنيت ملی انجام داده است؟ »


بازداشت برای جمع آوری امضاء


محبوبه حسين زاده،ناهيد کشاورز،سعيده امين،سارا ايمانيان و همسرش همايون نامی روز دوشنبه سيزدهم فروردين هنگام جمع آوری امضاء برای کمپين تغيير برای برابری در پارک لاله تهران توسط پليس امنيت تهران بازداشت شدند.


ماموران سپس آنها را به ساختمان کلانتری ۱۰۴ ميدان نيلوفر تهران منتقل کردند و صبح سه شنبه پس از انتقال اعضای بازداشت شده کمپين تغيير برای برابری زنان به دادگاه انقلاب منتقل کرده اند.


به گفته خانواده زنان بازداشت شده،دادگاه مقرر کرد که هر پنج باداشت شده با قرار کفالت آزاد شوند،اما اين اتفاق فقط برای سعيده امين،سارا ايمانيان و همسرش افتاد و ماموران محبوبه حسين زاده و ناهيد کشاورز را به زندان اوين منتقل کردند.


سارا ايمانيان يکی از بازداشت شدگان که روز سه شنبه با قرار کفالت ۵ ميليون تومانی آزاد شد،به سايت کميسيون زنان دفتر تحکيم در شرح چگونگی دستگيری خود گفته «نيروهای امنيتی از صبح زود پارک لاله را تحت نظر داشتند و حضور آنها کاملا محسوس بود.»


به گفته ايمانيان «مامورين لباس شخصی به جمع های دوستانه ما که بعضاً در لحظه در حال جمع آوری امضا هم نبوده اند، نزديک شده و ابراز داشتند که از اينجا حرکت نکنيد رييس ما می خواهد بيايد با شما صحبت کند.»


وی تاکيد کرده که در همان روز «در برخی جمع های ديگر هم مأمورين لباس شخصی به نزد فعالان کمپين رفته و گفته اند که شما را تحت نظر داشته ايم و در حال جمع آوری امضا بوده ايد و سپس فرمهای امضا شده را ضبط کردند.»


خانم ايمانيان در خصوص اتهامات وارد شده از سوی بازداشت کنندگان نيز گفته «بازجوها دليل بازداشت را «جمع آوری امضا در پارک» و اتهام ما را «اقدام عليه امنيت ملی» عنوان کردند.


خانم ايمانيان گفته «حرف آنها اين بود که چيزی که شما می خواهيد با مبانی اسلامی مغايرت دارد و کار غير شرعی است.» اين فعال کمپين يک ميليون امضاء همچنين گفته که «در مورد فتوای آيت الله صانعی هم می گفتند که او يک نفر است و از اجتهاد يک نفر شما نمی توانيد قانون را تغيير بدهيد.»


محبوبه حسين زاده و ناهيد کشاورز يک ماه پيش در ۱۳ اسفند ماه نيز به همراه ۳۱ تن ديگر از فعالان حقوق زنان در حين تجمعی مسالمت آميز در مقابل دادگاه انقلاب تهران بازداشت و مدتی بعد آزاد شدند.


XS
SM
MD
LG