لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

«پرونده خبرنگار رادیو فردا در دست بررسی است»


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه و در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خبرنگار رادیو فردا گفت پرونده وی در دست بررسی است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، سخنگوی وزرات امور خارجه درباره وضعیت پرناز(نازی) عظیما ، خبرنگار رادیو فردا که گذرنامه وی از سوی مقامات ضبط شده و اجازه خروج ندارد، گفت: «گزارش این موضوع به تازگی به دست ما رسیده و از سوی مقامات در دست بررسی است.»


نازی عظيما ، تابعيت دوگانه ايرانی و آمريکايی دارد و ۲۵ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی، پنجم بهمن ماه ۱۳۸۵خورشيدی، بدلیل وخامت حال مادر خود به ایران رفت.


به محض ورود اين خبرنگار به تهران، مقام های مرزی در فرودگاه مهرآباد، گذرنامه وی را ضبط کرده اند. از آن زمان تمامی تلاش های نازی عظيما برای پس گرفتن گذرنامه، بی نتيجه بوده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت پرناز(نازی) عظیما، خبرنگار رادیو فردا که گذرنامه وی از سوی مقامات ضبط شده و اجازه خروج ندارد، گفت: گزارش این موضوع به تازگی به دست ما رسیده و از سوی مقامات در دست بررسی است

در جريان يکی از ملاقات هايی که خانم عظيما با مقام های رسمی داشته، از وی خواسته شده تا با سرويس اطلاعاتی و امنيتی ايران همکاری کند که اين درخواست از سوی وی رد شده است.


خانم عظيما، خبرنگار «راديو فردا» است. وی که مترجم و ناقد است تا کنون آثار مختلفی از جمله کتاب های پیرمرد و دریا، هفت صدا از آمریکای لاتین، مجموعه داستان های کوتاه نوشته هنری میلر، تربیت خلاق نویسنده و تحول ادبیات، دفتر پرسش ها ( مجموعه شعر پابلو نرودا)، زیر آسمان های جهان و خاطرات الکساندر دوبچک را ترجمه کرده و در ایران به چاپ رسانده است.


خانم عظيما، مشابه وضعيت کنونی را در بهار سال ۲۰۰۶ ميلادی داشته و در آن سال هم، پس از سفر به ايران، مقامات ايرانی گذرنامه وی را ضبط کردند و به مدت چند هفته و پيش از آنکه گذرنامه را به وی برگردانند، اجازه ندادند که اين روزنامه نگار از ايران خارج شود.


بررسی درخواست سفر پلوسی


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال سفر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به ایران گفت:«درخواستی به دست ما نرسیده اما اگر این درخواست مطرح شود، ما آن را بررسی می کنیم.»


پرناز(نازی)عظیما،خبرنگار رادیو فردا با ضبط گذرنامه از سوی مقامات ایران مواجه شده و اجازه خروج از ایران ندارد

آقای حسینی همچنین به وضعیت پنج ایرانی که در عراق و از سوی نیروهای نظامی آمریکا دستگیر شده اند، اشاره کرد و گفت:«امیدواریم مسوولان آمریکایی دست از لجاجت بردارند این افراد را که خانواده های آنها نگران هستند را هرچه زودتر آزاد کنند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین تقاضا کرده کنفرانس عراق در بغداد برگزار شود. این در حالی است که تلاش و رایزنی برای میزبانی اجلاس دیگری درباره عراق و در سطح وزرای امور خارجه ادامه دارد و مصر خواهان میزبانی است.


محمد علی حسینی گفت:«اولویت ما، برگزاری این اجلاس در بغداد است اما همچنان رایزنی ها میان کشورهای همسایه عراق درباره مکان برگزاری این اجلاس ادامه دارد.»


از آقای حسینی درباره وضعیت عسگری، معاون سابق وزیر دفاع ایران که در ترکیه ناپدید شده، سوال شد و وی در پاسخ گفت:«هیاتی به ترکیه فرستاده و در حال مذاکره هستیم.»


وی همچنین خبر داده قرار است بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران سفر کند اما هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اخباری که پیشرفت های هسته ای ایران را ناچیز ارزیابی می کند را رد کرد و گفت:«بازرس های آژانس از تاسیسات هسته ای ما بازدید می کنند وگزارش فعالیت های هسته ای ما را دارند.»


XS
SM
MD
LG