لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

وضعیت گزارشگر رادیو فردا از زبان شیرین عبادی


نازی عظیما در استودیوی رادیو فردا
نازی عظیما در استودیوی رادیو فردا

از خروج نازی عظيما، گزارشگر راديو فردا از ايران همچنان خودداری می شود. خانم عظيما در تاريخ ٥ بهمن ماه ۱۳۸۵ به قصد ديدار از مادر سالخورده و بيمار خود وارد ايران شد.


در بدو ورود خانم عظيما به ايران، گذرنامه او توسط مسئوولان امنيتی ضبط شد و وی تا کنون موفق به بازپس گرفتن آن برای خروج از ايران نشده است.


نازی عظيما در گفت و گويی که روز دوشنبه ۱۵ مارس با راديو فردا داشت، به ادامه جلوگيری از خروج خود اعتراض کرد. او گفت که همه تلاش هايش برای بازپس گرفتن پاسپورت و خروج از ايران تاکنون بی نتيجه مانده است.


خانم عظيما همچنين گفت که به وکيل وی نيز که با يک مقام امنيتی صحبت کرده، گفته شده که بايد همچنان منتظر بماند.


«ضبط گذرنامه غیر قانونی است»


شيرين عبادی، وکيل نازی عظيما به رادیو فردا می گويد خانم عظيما چند روز پس از ورود به ايران، به وی وکالت داده است.


به گفته وی، در مراجعات متعدد خانم عظيما به دادگاه انقلاب هم چيزی عنوان نشده و فقط گفته شده که «بعدا خواهيد فهميد جرم شما چيست.»


شيرين عبادی می گويد: «ما در قانون خود، مجازاتی به عنوان ضبط گذرنامه نداريم. بخصوص اينکه معلوم نيست که فرد به چه جرمی متهم است. رفتاری که با خانم عظيما شده، کاملا خلاف قانون است و بدون اينکه به ايشان اتهامی تفهيم بشود، بدون اينکه دلايل اتهام را بگويند و بدون اينکه اجازه دفاع به ايشان بدهند، گذرنامه او را ضبط کرده اند.»


بايد جلوی بی قانونی گرفته بشود و گذرنامه نازی عظیما را پس بدهند. بعدا اگر اتهامی متوجه ايشان بود، کتبا به او اطلاع بدهند و بعد طبق مقررات قانونی برای ايشان دادرسی ترتيب داده بشود
شیرین عبادی

به گفته خانم عبادی ضبط گذرنامه بر خلاف قانون است و احترام به قانون تنها برای شهروندان نيست بلکه برای ماموران حکومتی نيز هست. او می گويد شيوه برخورد با خانم عظيما «بر خلاف مقررات قانون آيين دادرسی کيفری و ساير ضوابط قانونی است».


خانم عبادی می افزايد: «بايد جلو بی قانونی گرفته بشود و گذرنامه ايشان را پس بدهند. بعدا اگر اتهامی متوجه ايشان بود، کتبا به او اطلاع بدهند و بعد طبق مقررات قانونی برای ايشان دادرسی ترتيب داده بشود.»


اعتراض گزارشگران بدون مرز به جلوگيری از خروج نازی عظيما


سازمان گزارشگران بدون مرز، در بيانيه ای که روز سه شنبه منتشر کرد، سرکوب زنان روزنامه نگار را محکوم و به جلوگيری از خروج، نازی عظيما، خبرنگار راديو فردا در ايران اعتراض کرده است.


در متن اين بيانيه آمده است:«از روز ١٣ فروردين دو زن روزنامه نگار دستگير و به مدت دو هفته در بازداشت نگاه داشته شدند. در روزهای اخير پنج زن روزنامه نگار به دادگاه انقلاب احضار شدند. و از سوی ديگر از خروج خبرنگار راديو اروپای آزاد، راديو فردا از ايران ممانعت به عمل می آيد.»


گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند:«جمهوری اسلامی بازهم سرکوب مطبوعات را شدت بخشيده و ما اين اقدامات مغاير با موازين ملی و بين المللی را محکوم می کنيم و از مقامات مسئول ايران می خواهيم به آزار و اذيت امنيتی و قضايی عليه روزنامه نگاران پايان دهند.»


XS
SM
MD
LG