لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

فشار بر ایرانی - آمریکایی ها افزایش یافته است


نازی عظیما و هاله اسفندیاری
نازی عظیما و هاله اسفندیاری

شمار شهروندان ايرانی که همزمان تابعيت آمريکايی دارند و در چند ماه گذشته در پی سفر به تهران بازداشت و زندانی شده اند، يا گذرنامه ای در توقيف وزارت اطلاعات دارند، و يا هر دو، به پنج تن رسيده است.


اين رويداد اکنون در کانون توجه رسانه های جهان است. آخرين فرد بازداشت شده، علی شاکری فعال در تشکل « ابتکار شهروندان برای صلح» در دانشگاه ايرواين کاليفرنيا است که هنوز اتهام او اعلام نشده است.


کيان تاجبخش استاد جامعه شناسی شهری، نماينده موسسه «جامعه باز» و بنياد آمريکايی سوروس در ايران، مشاور بانک جهانی در تهران و مشاور برخی از وزارت خانه های ايران در امور بهداشت، مقابله با ايدز و اعتياد و از کمک رسانان به زلزله زدگان بم نيز متهم به «زمينه سازی انقلاب مخملی در ايران»، بازداشت شده است.


هاله اسفندياری مدير برنامه خاور ميانه مرکز پژوهشی وودرو ويلسون سنتر در واشينگتن هم بازداشت و از جمله متهم به تلاش برای «براندازی نرم» نظام جمهوری اسلامی ايران شده است.


در اين ميان گذرنامه نازی عظيما خبرنگار راديو فردا در پی سفر به ايران برای عيادت از مادر سالمند و بيمارش، توقيف شده و او با قرار وثيقه ای ۵۱۰ ميليون تومانی، آزاد است.


سخن از پرونده ديگری هم هست که نام صاحب آن هنوز معلوم نيست. پرونده اين شهروندان ايرانی که همزمان تابعيت آمريکايی هم دارند، بازداشت شده اند و يا گذرنامه آنها توقيف شده، در چه چارچوبی قابل بررسی است؟


اين از جمله پرسش هايی است که رادیو فردا با ميهمانان اين هفته برنامه ۲۵ دقيقه ای ديدگاه ها در ميان گذاشته است.


ميهمانان اين هفته، عبارتند از نيره توحيدی، استاد جامعه شناسی زنان و توسعه در کاليفرنيا و پژوهشگر مدعو پيشين در مرکز وودرو ويلسون در واشنگتن (مرکزی که هاله اسفندياری مدير برنامه خاورميانه آن است)، شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل و حقوقدان و وکيل هاله اسفندياری و نازی عظيما، و محمد سيف زاده وکيل ديگر خانم اسفندياری.


XS
SM
MD
LG