لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

پلی تکنیک، زیر ضربه؛ تاوان سنگین اعتراض


دانشجویان در حمایت از مدیران و نویسندگان نشریات دانشجویی چندین بار تجمع کردند.
دانشجویان در حمایت از مدیران و نویسندگان نشریات دانشجویی چندین بار تجمع کردند.

منابع دانشجویی در ایران می گویند که در ساعات پایانی روز چهارشنبه، دو تن دیگر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، پلی تکنیک، بازداشت شده اند.


سایت «خبرنامه امیرکبیر» که در کنار خبرهای جنبش دانشجویی ایران، خبرهای فعالان دانشگاه امیرکبیر را نیز منتشر می کند، گزارش داد که علی صابری و عباس حکیم زاده، نام های بازداشت شدگان چهارشنبه شب هستند.


این گزارش می افزاید که هویت مامورانی که این دانشجویان را بازداشت کردند روشن نیست و آنها، بخشی از وسایل شخصی عباس حکیم زاده از جمله کامیپوتر وی را نیز توقیف کرده اند.


عباس حکیم زاده از دانشجویان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه و علی صابری نیز دبير این گروه دانشجویی است.


با بازداشت این دو تن، تعداد دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که طی یک ماه گذشته بازداشت شده اند، به هشت تن رسید.


احمد قصابان، مقداد خليل پور، پويان محموديان، مجيد توكلی، مجيد شيخ پور، احسان منصوری ، همگی از دانشجویان امیرکبیر و از فعالان انجمن اسلامی این دانشگاه بودند که در این یک ماه به زندان فرستاده شدند.


همه این افراد، در انتشار نشریات دانشجویی فعالیت هایی داشته اند و این گمانه وجود دارد که آنها به دلیل جنجال چهار نشریه دانشجویی بازداشت شده اند.


روزشمار جنجال نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک)


در جریان جنجال نشریات دانشجویی، گروه های اسلامگرای تندرو مانند بسیج دانشجویی به دنبال انتشار مقالاتی که آنها را«توهین آمیز» توصیف می کردند به اعتراض هایی دست زدند، اما همزمان مدیران این نشریات اعلام کردند که شماره های مورد بحث، توسط دانشجویان منتشر نشده است.


این جنجال با حمله گسترده مطبوعات تندرو مانند کیهان و برخی سایت های اینترنتی وابسته به این گروه ها به دانشجویان همراه شد.


اما اظهار نظر یکی از معاونین دادستان تهران مبنی بر اینکه در پرونده این نشریات، پنج نفر بازداشت شده اند که دانشجو نبوده اند، برای مدتی دانشجویان این دانشگاه را از حمله رسانه ای تندروها در امان نگاه داشت.



پاییز سال گذشته، دانشجویان امیرکبیر، عکس احمدی نژاد را در برابر دیدگانش به آتش کشیدند.

دانشجویان می گفتند که عده ای به قصد «پیدا کردن بهانه لازم برای سرکوب دانشجویان امیرکبیر»، با جعل لوگوی نشریات دانشجویی، مقاله هایی توهین آمیز در آنها چاپ کرده اند.


از آن جمله عباس حکیم زاده که خود اکنون در بازداشت است، در مصاحبه ای گفت که ریشه اصلی سرکوب گسترده دانشجویان این دانشگاه اتفاقی است که در آستانه روز دانشجوی سال گذشته، 16 آذر ماه، در آمفی تئاتر امیرکبیر رخ داد.


در آن روز، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران برای سخنرانی به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه امیرکبیر رفت و دانشجویان این دانشگاه همان واکنشی را نشان دادند که چند روز پیش از آن، در قالب هشدار، از آن سخن گفته بودند.


در آن روز رییس جمهوری با اعتراض گسترده دانشجویانی رو به رو شد که او را «دیکتاتور» خواندند و حتی کسانی عکس هایش را در برابر دیدگانش آتش زدند.


هر چند که در همان لحظات، آقای احمدی نژاد، همه این اعتراض ها را نشانه هایی از «وجود آزادی» در ایران خواند و حتی تاکید کرد که نباید با دانشجویان معترض برخورد شود.


با اين همه، اندکی پس از روز دانشجو، برخوردها آغاز شد و فشار بر فعالان دانشجويی به ويژه در دانشگاه اميرکبير بيش از پيش افزايش يافت.


فعالان دانشگاه امیرکبیر به عنوان يکی از پویاترین دانشگاه های ایران در زمینه فعالیت های سیاسی، چند ماهی است که روزهای سختی را پشت سر می گذارند، چرا که فشارهای اخير به دانشجویان این دانشگاه تنها به بازداشت هشت دانشجوی فعال خلاصه نمی شود.


کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر روز پانزهم خرداد ماه اعلام کرد، تا کنون 40 نفر از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضیاطی احضار و با احکامی چون محرومیت از تحصیل به شکل موقت یا ممنوعیت ورود به دانشگاه رو به رو شده اند.


در یک مورد نيز فیلمی از صحنه ضرب و شتم یکی از دانشجویان ممنوع الورود این دانشگاه بر روی سایت اینترنتی «یوتیوب» منتشر شد.


همه اين رويدادها، همچون نشانه هایی از حاکم شدن شرایطی خاص بر این دانشگاه قلمداد شده است؛ شرایطی که پيشتر عده ای نسبت به تحقق آن هشدار داده بودند و اکنون می تواند به سندی برای سنجش میزان تحمل گروه حاکم در جمهوری اسلامی ایران بدل شود.


XS
SM
MD
LG