لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

بروز نا آرامی در پی اعلام سهميه بندی بنزين


اعلام ناگهانی آغاز«طرح سهميه بندی بنزين» و هجوم تعداد زيادی از خودروهای شخصی و عمومی به پمپ بنزين ها باعث بروز ناآرامی در نقاط مختلف ايران شد.
اعلام ناگهانی آغاز«طرح سهميه بندی بنزين» و هجوم تعداد زيادی از خودروهای شخصی و عمومی به پمپ بنزين ها باعث بروز ناآرامی در نقاط مختلف ايران شد.

اعلام ناگهانی آغاز«طرح سهميه بندی بنزين» و هجوم تعداد زيادی از خودروهای شخصی و عمومی به پمپ بنزين ها باعث بروز ناآرامی در نقاط مختلف ايران شد.


لحظاتی پس از آنکه خبر اجرای طرح سهميه بندی بنزين از رسانه‌های عمومی پخش شد، پمپ بنزين ها شاهد هجوم تعداد زيادی از خودروهای شخصی و عمومی بود. در تهران براثر درگيری يک پمپ بنزين به آتش کشيده شد.


به گزارش خبرگزاری ايسنا،هجوم مردم به پمپ بنزين‌ها ضمن ايجاد ترافيک شديد، بروز پاره ای درگيری‌ها در برخی مناطق شهر تهران ازجمله حکيميه، خيابان خوش و شهران را به همراه داشت.


سهميه بندی بنزين آغاز شد


وزارت نفت شامگاه سه شنبه با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرد«طرح سهميه بندی بنزين انواع وسايل نقليه موتوری بنزين سوز و دوگانه سوز از ساعت ۲۴ امشب( سه شنبه ۵ تير ۸۶)در سراسر کشور اجرا می شود».


اين اطلاعيه درحالی در اختيار واحدمرکزی خبر و خبرگزاری جمهوری اسلامی دو رسانه رسمی دولتی قرار گرفت که مقامات دولتی قبل از اين از تاخير در سهميه بندی بنزين سخن گفته بودند.


در اطلاعيه وزارت نفت با اشاره به بند «و» تبصره ۱۳ بودجه سال ۱۳۸۶ و برابر تصميمات مورخ ۳۰ خرداد ۸۶، هيئت نمايندگان ويژه در تبصره ۱۳ اين مصوبه آمده که از ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۵ تير ۸۶سهميه بندی بنزين برای همه وسائط نقليه بنزين سوز، اعم از خودرو و موتورسيکلت و صرفاً با استفاده از کارت هوشمند سوخت اعمال خواهد شد.


با وجود نگرانی گسترده مردم در هفته های اخير نسبت به سهميه بندی بنزين مقامات دولتی ترجيح دادند تا از اعلام ميزان سهميه هر نوع وسيله نقليه بنزين سوز را تا زمان صدور اين اطلاعيه خوداری کنند.


در جدولی که به پيوست اطلاعيه وزارت نفت شامگاه سه شنبه ۳ ساعت قبل از آغاز سهميه بندی بنزين انتشار يافت سهميه هر نوع وسيله نقليه بنزين سوز در روز،حداکثر سهميه ماهانه در کنار حداکثر بنزين قابل دريافت در هربار مراجعه به جايگاه عرضه بنزين ذکر شده است.


بر همين اساس، سهميه بنزين برای خودروهای سواری شخصی يا دولتی بنزين سوز ۳ ليتر در روز و برای خودروهای سواری شخصی يا دولتی دوگانه سوز ۲ ليتر در روز تعيين شده است.بر اساس اعلام وزارت نقت دارندگان اين خودروها می توانند حداکثر طی ۴ ماه سهميه بنزين خود را دريافت کنند.


سهميه بنزين برای خودروهای سواری شخصی يا دولتی بنزين سوز ۳ ليتر در روز و برای خودروهای سواری شخصی يا دولتی دوگانه سوز ۲ ليتر در روز تعيين شده است.بر اساس اعلام وزارت نقت دارندگان اين خودروها می توانند حداکثر طی ۴ ماه سهميه بنزين خود را دريافت کنند

سهميه بنزين تعيين شده برای تاکسی ها، مسافربرهای شخصی و و رانندگان آژانس و آموزشگاه های راندگی نيز ۲ ليتر در روز تعين شده است.با اين تفاوت که اين نوع خودروها حداکثر طی يک ماه بايد سهميه بنزين خود را دريافت کنند.


براساس اعلام وزارت نفت سهميه آمبولانس ها روزانه ۳ ليتر،انواع وانت روزانه ۳ تا ۳ ليتر،انواع مينی بوس،کاميون و کاميونت بنزين شوز نيز ۲ ليتر ،خوردوهای سياسی و سرويس های تشريفات ۳ ليتر بنزين است.سهميه موتور سيکلت نيز روزانه ۳ ليتر اعلام شده است.


براساس اطلاعيه وزارت نفت سهميه بنزين فقط با استفاده از کارت سوخت به دارندگان خودروها ارائه می شود.


وزارت نفت در اطلاعيه شبانگاهی خود همچنين اعلام کرد«دولت با بررسی کارشناسی مصرف دو ماهه بنزين از طريق اطلاعات مرکز داده های کارت هوشمند سوخت، با معرفی سايتی به آن دسته از دارندگان وسائط نقليه که مصارف بيش از سهميه تعيين شده را دارند، فرصت خواهد داد ميزان مصرف خود را اعلام کنند تا برای تأمين آن برنامه ريزی شود».


بر همين اساس سهميه اعلام شده برای خودروهای دوگانه سوز تنها در مواقع خاص و اضطراری قابل دريافت است.


اين اطلاعيه از اعلام سهميه تعيين شده برای مصرف کنندگان وسائط بنزين سوز غير از حمل و نقل زمينی، اعم از صنعتی،خدماتی، کشاورزی و دريايی خوداری کرده و به آنها توصيه کرده تا «جهت اطلاع از نحوه تأمين بنزين مورد نياز و دريافت حواله به مناطق و نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ايران در سراسر کشور مراجعه کنند».


اعلام ۳ ساعت قبل


در حالی که مقامات دولت در هفته های اخير بارها از تاخير در سهميه بندی بنزين سخن گفتند،اعلام آغاز سهميه بندی بنزين از ساعت ۲۴ سه شنبه ۵ تير ۳ ساعت قبل از اجرای حاکی از عدم تمايل دولت برای ذخيره سازی بنزين از سوی مردم است.


اين دومين بار است که دولت در اطلاعيه شبانگاهی مصرف کنندگان بنزين در کشور را غافل گير می کند.
شامگاه دوشنبه ۳۱ ارديبهشت نيز وزارتخانه های نفت و کشور اطلاعيه مشترکی را ۳ ساعت قبل از افزايش ۲۰ تومانی قيمت بنزين در هر ليتر انتشار دادند که براساس آن « قيمت عرضه بنزين مطابق قيمت مندرج در قانون بودجه به ازای هر ليتر ۱۰۰ تومان» افزايش يافت.


XS
SM
MD
LG